Čo sa teda môže odohrať v nasledujúcich dňoch a cez samotný summit v polovici decembra, keď sa majú šéfovia štátov a vlád Európskej únie druhýkrát pokúsiť dohodnúť o náplni európskeho rozpočtu na roky 2007 až 2013?
Volant držia v rukách Briti, lebo tento polrok únii predsedajú. Preto sa od nich očakáva, že predložia kompromisný návrh, na ktorý by mohli všetci ostatní kývnuť. Vzhľadom na značne rozdielne predstavy členských krajín, ide takmer o nadľudskú úlohu.
Súčasná britská hra sa dá nazvať stratégiou o to, aby sa vlk nažral a ovca zostala celá. Teda, aby bohaté krajiny, ktoré dosiaľ na Európsku úniu doplácali, odvádzali menej. Preto Blair navrhuje o dvadsať miliárd eur nižší rozpočet, než o akom sa rokovalo v júni.
Škrtať nie je priveľmi kde. Siahnuť na obrovské poľnohospodárske dotácie nemôže, lebo si ich strážia Francúzi. A tak jediné, kde môže škrtať, sú rozvojové fondy určené na pomoc menej vyvinutým členom, teda predovšetkým nováčikom.
Ako nenaštvať práve nové členské krajiny, ktoré sú ochotné podporiť britské volanie po reformách, a zároveň chcú z Bruselu čo najviac peňazí? Kým Poľsko, Maďarsko sú jasne proti, Slovensko a Česko už také kategorické nie sú. Dôvodom je aj čas. Čím neskôr sa rozpočet dohodne, tým zložitejšie budú v prvých rokoch peniaze z Bruselu dostávať.
Súboj o kľúčové financovanie únie v budúcich rokoch má stále otvorený koniec. Stáva sa z neho čím ďalej otvorenejší konflikt medzi bohatými a chudobnými. Nejde len o to, že sa potenciálne príjmy nových krajín zmenšia takmer o šestnásť miliárd. V hre je podľa názorov z Bruselu i nastavenie pozície nových členských krajín voči tým veľkým a bohatým. "Je to veľký test, čo si necháte vnútiť, ak sa necháte vydierať," hovorí zdroj blízky vyjednávaniu o rozpočet.
JOHANNA GROHOVÁ, Brusel