Hypermarkety sú vymyslené tak, aby vzbudzovali zdanie, že splnia všetky naše predstavy a požiadavky. Gigantický predajný priestor naznačuje neobmedzené možnosti. Obchodníci majú na zákazníkov vždy pripravenú pascu, do ktorej sa necháme chytiť. Ponúkame vám zopár trikov ako sa brániť marketingovým trikom a ako ušetriť nejakú tú korunu.
Čo by ste mali vedieť
* Marketingový ťah každého supermarketu je v tom, že má spravidla jeden vchod, takže musíte prejsť pomedzi všetok vystavený tovar. Preto si určite urobte zoznam vecí, ktoré, potrebujete.
* Veľkoobchodné reťazce radi reorganizujú predajné plochy, čím vyvolávajú u zákazníkov pátrací reflex. Kým nájdete, to čo hľadáte, prejdete niekoľko kilometrov a kú- pite aj to, čo ste vôbec nechceli.
* Podľa prieskumov zákazníci netušia čo chcú nakupovať, až 70 percent zákazníkov nakupuje impulzívne.
* Pozor na pomalú hudbu. Vyvoláva pocit spokojnosti a keď sa človek cíti spokojne, viac nakupuje ako mal v úmysle. Najúčinnejšie sú melódie so 72 prízvučnými dobami za minútu, čo zodpovedá tepu srdca.
* Ak chcete regulovať spôsob nakupovania, zoberte si určite walkman či discman a vložte doň vhodný zdroj hudby.
* Ak bude rytmus hudby skôr rýchlejší, budete vraj rýchlejšie nakupovať a ušetríte.
* Tí, čo discmany nenosia, by si mali túto hudobnú manipuláciu z reproduktorov uvedomiť alebo sa naučiť nevnímať ju.
Ako ušetriť
pri nákupoch darčekov
* sledujte zľavy,
* vypracujte si zoznam vecí, ktoré nevyhnutne potrebujete a na- kupujte iba veci, ktoré sú na ňom napísané,
* do obchodu si zoberte iba toľko peňazí, koľko si môžete dovoliť minúť,
* sledujte zľavy, ak sú naozaj výhodné, kúpte si aj veci do zásoby,
* využívajte kupóny na zľavy, ak sa týkajú produktov, ktoré naozaj potrebujete,
* nakupujte tovar balený v ekonomických obaloch (papierové sú lacnejšie ako sklenené),
* porovnávajte ceny - veľké predajne potravín, drogérie alebo nábytku pripravujú akcie pre svojich zákazníkov, o ktorých informujú formou letákov vhadzovaných do schránok. Pozorne si ich naštudujte a cielene sa vyberte do predajne, ktorá ponúka cenovo najvýhodnejší tovar,
* siahajte na tovar v spodných regáloch, najdrahšie veci sú v obchode vždy uložené vo výške očí, keď chcete lacnejší tovar, zohnite sa,
* ak sa dá, nakupujte priamo u výrobcu, v podnikových predajniach alebo vo veľkoskladoch nakúpite tovar až o tretinu lacnejšie ako v klasickej predajni,
* nevyhýbajte sa secondhandom, aj tu môžete nájsť kvalitný tovar za málo peňazí.
Jana Šimková