Opäť to na nás ide: ako odolať a nekupovať zbytočnosti

Obchodné reťazce spustili masívnu kampaň, ktorej neujdete. Poštové schránky sa plnia katalógmi, ktoré sľubujú lákavé ceny, nosia si ich dokonca aj deti zo školy. Letáky s bombovými cenami sú všade. Reklamy medzi najsledovanejšími programami ponúkajú ...

Obchodné reťazce spustili masívnu kampaň, ktorej neujdete. Poštové schránky sa plnia katalógmi, ktoré sľubujú lákavé ceny, nosia si ich dokonca aj deti zo školy. Letáky s bombovými cenami sú všade. Reklamy medzi najsledovanejšími programami ponúkajú tie najlepšie vecičky pod stromček.

Plazmové televízory, stavebnice, roboty, auta riadené na diaľku, plačúce Karolínky, hebučké plyšáky, superminiprehrávače do vrecka. Všetko sa super cenu. No nekúpite to?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vždy nás dostanú

"Pred Vianocami to naozaj vyzerá, akoby sme mali pocit frontálneho ohrozenia," komentuje decembrový chronický syndróm psychologička Mária Hanúsková.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sa napriek svojej inteligencii necháme nahovoriť na spotrebu produktov a výrobkov, ktoré vôbec nepotrebujeme?

Pracovníci reklamy sú majstrami

v manipulovaní vôľou zákazníka. Neurológ by to povedal stručne: dokonale nám vyradia ľavú stranu mozgu, kde sídli centrum rozumu a pôsobia priamo na pravú hemisféru, kde je centrum citov. Každý rok si poviete, tentoraz ma nedostanú. Márne. Neodoláte, dáte sa lapiť.

Karty so zľavami pre stálych zákazníkov, splátky, súťaže a hracie kútiky pre deti. "Všimli ste si, že aj kolieska na vozíkoch sú upravené tak, aby sa automaticky stáčali k regálom?" hovorí psychologička.

Každú dennú i nočnú hodinu nám noviny, billboardy, rozhlas a televízia prostredníctvom reklám implantujú hlboko do nášho vedomia niečo, o čo by sme

SkryťVypnúť reklamu

inak vôbec nemali záujem.

Ako to funguje?

Ide vlastne o nepriamu hypnózu. Na naše zmysly útočia psychologické zbrane, ktoré naše vedomie nedokáže vždy odhaliť. Psychiater MUDr. Rudolf Múdry, ktorý vo svojej praxi využíva aj hypnoterapiu, tvrdí, že televízia a reklama sú najmarkantnejším príkladom masovej sugescie. Pôsobia na nás tajným aj verejným jazykom, aby podvedome stimulovali náš vkus.

"Manipulovať možno aj zmenou intonácie, stíšením hlasu, hudbou. Hudba pôsobí cez emocionalitu, zmena rytmu mení vlnenie vo vašom mozgu. Ide to cez staršie štruktúry mozgu, zodpovedné za emocionalitu," tvrdia psychiatri.

Útok je všadeprítomný, ani si ho neuvedomujeme. Pôsobí na naše úplne malé deti, na tie dospievajúce, aj na dospelých.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovníci reklamných agentúr poznajú základné princípy hypnózy: relaxácia, koncentrácia a sugescia.

Je to naozaj jednoduché: sedíme uvoľnene pred obrazovkou, koncentrujeme sa na svetlo a absorbujeme sugesciu obsiahnutú v reklame. Počas týchto minút sme mimoriadne zraniteľní, pretože vstupujeme do hypnotického stavu vedomia - alfa. Opakovanie reklám každých 20 minút počas filmu posilňuje sugesciu, až nakoniec vrýva určité správanie do reflexov nervového systému.

Keď budeme v supermarkete nakupovať, celkom dobrovoľne siahneme po parfume, ktorý nesie meno známej speváčky, hoci máme doma plný regál voňaviek.

Prečo to na nás lezie?

"Vždy nejaký dôvod existuje. Plnými košíkmi najčastejšie človek zakrýva problémy v práci alebo v rodine, nízke sebavedomie, nejaký komplex. Nahrádza vákuum: nedostatok lásky, sebadôvery, úspešnosti. Ide o osoby, ktoré nakupujú preto, aby zmiernili svoju samotu a pocity beznádejnosti alebo až úzkosti. Často nakupujú predmety alebo oblečenie a doplnky k nemu ako prejav ľútosti nad sebou, aby si zlepšili imidž, aby vylepšili svoj fyzický zovňajšok," tvrdí psychologička Mária Hanúsková.

SkryťVypnúť reklamu

Chorobné nakupovanie sa stupňu-

je najmä v zimných, tzv. depresívnych

mesiacoch, samozrejme, pred Vianocami a silnie v situáciách, keď je človek vystavený stresu.

Ako odolať a nekúpiť zbytočnosti?

To je ťažké. Mnohé ženy nakupujú len preto, aby zmiernili svoju samotu a pocity beznádejnosti alebo až úzkosti. Často nakupujú predmety alebo oblečenie a doplnky k nemu ako prejav ľútosti nad sebou, aby si zlepšili imidž, aby vylepšili svoj fyzický zovňajšok.

Nakupovanie ako terapiu však psychológovia nezavrhujú. Dokonca často radia - urobte si radosť. Niekedy naozaj pôsobí očistne, keď si človek príde len tak prelistovať knihy, časopisy, prehrabuje sa v spodnej bielizni, ktorú by si nikdy nekúpil, skúša si topánky, šaty, klobúky, rukavičky.

SkryťVypnúť reklamu

Ale vo chvíli, keď má pocit, že sa bez marketovej relaxácie nezaobíde, mal by sa poohliadnuť po inom spôsobe relaxu.

JANA ŠIMKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu