Obchodné reťazce spustili masívnu kampaň, ktorej neujdete. Poštové schránky sa plnia katalógmi, ktoré sľubujú lákavé ceny, nosia si ich dokonca aj deti zo školy. Letáky s bombovými cenami sú všade. Reklamy medzi najsledovanejšími programami ponúkajú tie najlepšie vecičky pod stromček.
Plazmové televízory, stavebnice, roboty, auta riadené na diaľku, plačúce Karolínky, hebučké plyšáky, superminiprehrávače do vrecka. Všetko sa super cenu. No nekúpite to?
Vždy nás dostanú
"Pred Vianocami to naozaj vyzerá, akoby sme mali pocit frontálneho ohrozenia," komentuje decembrový chronický syndróm psychologička Mária Hanúsková.
Prečo sa napriek svojej inteligencii necháme nahovoriť na spotrebu produktov a výrobkov, ktoré vôbec nepotrebujeme?
Pracovníci reklamy sú majstrami
v manipulovaní vôľou zákazníka. Neurológ by to povedal stručne: dokonale nám vyradia ľavú stranu mozgu, kde sídli centrum rozumu a pôsobia priamo na pravú hemisféru, kde je centrum citov. Každý rok si poviete, tentoraz ma nedostanú. Márne. Neodoláte, dáte sa lapiť.
Karty so zľavami pre stálych zákazníkov, splátky, súťaže a hracie kútiky pre deti. "Všimli ste si, že aj kolieska na vozíkoch sú upravené tak, aby sa automaticky stáčali k regálom?" hovorí psychologička.
Každú dennú i nočnú hodinu nám noviny, billboardy, rozhlas a televízia prostredníctvom reklám implantujú hlboko do nášho vedomia niečo, o čo by sme
inak vôbec nemali záujem.
Ako to funguje?
Ide vlastne o nepriamu hypnózu. Na naše zmysly útočia psychologické zbrane, ktoré naše vedomie nedokáže vždy odhaliť. Psychiater MUDr. Rudolf Múdry, ktorý vo svojej praxi využíva aj hypnoterapiu, tvrdí, že televízia a reklama sú najmarkantnejším príkladom masovej sugescie. Pôsobia na nás tajným aj verejným jazykom, aby podvedome stimulovali náš vkus.
"Manipulovať možno aj zmenou intonácie, stíšením hlasu, hudbou. Hudba pôsobí cez emocionalitu, zmena rytmu mení vlnenie vo vašom mozgu. Ide to cez staršie štruktúry mozgu, zodpovedné za emocionalitu," tvrdia psychiatri.
Útok je všadeprítomný, ani si ho neuvedomujeme. Pôsobí na naše úplne malé deti, na tie dospievajúce, aj na dospelých.
Pracovníci reklamných agentúr poznajú základné princípy hypnózy: relaxácia, koncentrácia a sugescia.
Je to naozaj jednoduché: sedíme uvoľnene pred obrazovkou, koncentrujeme sa na svetlo a absorbujeme sugesciu obsiahnutú v reklame. Počas týchto minút sme mimoriadne zraniteľní, pretože vstupujeme do hypnotického stavu vedomia - alfa. Opakovanie reklám každých 20 minút počas filmu posilňuje sugesciu, až nakoniec vrýva určité správanie do reflexov nervového systému.
Keď budeme v supermarkete nakupovať, celkom dobrovoľne siahneme po parfume, ktorý nesie meno známej speváčky, hoci máme doma plný regál voňaviek.
Prečo to na nás lezie?
"Vždy nejaký dôvod existuje. Plnými košíkmi najčastejšie človek zakrýva problémy v práci alebo v rodine, nízke sebavedomie, nejaký komplex. Nahrádza vákuum: nedostatok lásky, sebadôvery, úspešnosti. Ide o osoby, ktoré nakupujú preto, aby zmiernili svoju samotu a pocity beznádejnosti alebo až úzkosti. Často nakupujú predmety alebo oblečenie a doplnky k nemu ako prejav ľútosti nad sebou, aby si zlepšili imidž, aby vylepšili svoj fyzický zovňajšok," tvrdí psychologička Mária Hanúsková.
Chorobné nakupovanie sa stupňu-
je najmä v zimných, tzv. depresívnych
mesiacoch, samozrejme, pred Vianocami a silnie v situáciách, keď je človek vystavený stresu.
Ako odolať a nekúpiť zbytočnosti?
To je ťažké. Mnohé ženy nakupujú len preto, aby zmiernili svoju samotu a pocity beznádejnosti alebo až úzkosti. Často nakupujú predmety alebo oblečenie a doplnky k nemu ako prejav ľútosti nad sebou, aby si zlepšili imidž, aby vylepšili svoj fyzický zovňajšok.
Nakupovanie ako terapiu však psychológovia nezavrhujú. Dokonca často radia - urobte si radosť. Niekedy naozaj pôsobí očistne, keď si človek príde len tak prelistovať knihy, časopisy, prehrabuje sa v spodnej bielizni, ktorú by si nikdy nekúpil, skúša si topánky, šaty, klobúky, rukavičky.
Ale vo chvíli, keď má pocit, že sa bez marketovej relaxácie nezaobíde, mal by sa poohliadnuť po inom spôsobe relaxu.
JANA ŠIMKOVÁ