to nám vraveli staré mamy a aj naše mamy nás učili, že je lepšie si našetriť. Možno, ale potom by sme sa auta, nového bytu či peknej dovolenky nemuseli ani dožiť. Alebo by sme
už boli takí starí, slabí
a unavení, že by sme
sa tešiť ani nechceli.
So zmenou prístupu
k pôžičkám majú svoje skúsenosti aj splátkové spoločnosti.
Podľa splátkovej spoločnosti Cetelem Slovensko, tvrdenie, že na splátky nakupujú len ľudia, ktorí si nákup v hotovosti nemôžu dovoliť, platí čoraz menej. Začína sa presadzovať trend preferovať nákup na splátky aj v prípade, že ľudia disponujú dostatočnou hotovosťou.
Aj podľa Home Credit, Slo-vakia sa psychológia vzťahu k nákupu na splátky mení. Spo-
trebitelia sa so svojím prístupom k pôžičkám postupne približujú spotrebiteľom v ostatných vyspelých európskych štátoch. V krajinách Európskej únie má úver približne polovica domácností, vo Veľkej Británii dokonca dve tretiny.
,,Podľa výskumu TNS AISA na Slovensku využilo nákup na splátky až 60 % domácností a prvýkrát či opakovane týmto spôsobom plánuje kupovať
55 %," uvádza vo svojom stanovisku Home Credit.
Pridáva aj čísla: ,,V období od začiatku januára do konca septembra 2005 predstavovala suma poskytnutej istiny (spotrebiteľské úvery) 1,262 miliardy korún.
V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2004 (900 miliónov Sk) ide o 40 % medziročný nárast."
Podľa skúseností splátkovej spoločnosti GE Money Multi-servis majú záujem o nákup na splátky aj ľudia z vyšších príjmových skupín, ktorí by si síce mohli dovoliť kúpiť tovar v hotovosti, ale radšej si vyberú možnosť postupného splácania v mesačných splátkach. Dôvodom je najmä fakt, že sa chcú vyhnúť veľkej jednorázovej finančnej investícii do nákupu a vyhovuje im možnosť postupného splácania nižších čiastok a nezaťažovania rodinného rozpočtu.
Priemerná hodnota nákupu sa pri spotrebiteľskom úvere Multi-servis pohybuje od 7000 Sk do 9000 Sk, pri revolvingovom úvere (O.K. karta) je hodnota jedného realizovaného nákupu na úrovni približne 1 300 Sk.
Spoločnosť Quatro zaznamenala za obdobie od januára do augusta 2005 nárast objemu zmlúv o 38 % oproti minulému roku, čo znamená, že uzavrela vyše 115-tisíc zmlúv v celkovom objeme presahujúcom dva a pol miliardy korún. Priemerná hodnota jednej zmluvy vzrástla na
18 200 Sk.
Za prvých deväť mesiacov
v roku 2004 poskytla splátková spoločnosť Triangel nákupy na splátky v celkovom objeme
456 miliónov korún. V tom istom období za rok 2005 zaznamenala nárast celkového objemu poskytnutých nákupov na splátky vo výške 500 miliónov Sk.
Priemerná hodnota nákupu na splátky je približne 10 500 Sk.
(ere)
Zdroj:
splátkové spoločnosti v SR