BRATISLAVA – O súťažiach a kampaniach, ktoré sa pokúšajú prehovoriť spotrebiteľov, aby kupovali kvalitné domáce, a nie zahraničné výrobky, počuť často. Ich efekt je väčšinou rozdrobený a nemá celoplošný záber na spotrebiteľov. V týchto dňoch sa napríklad snaží zviditeľniť 7. ročník bratislavskej výstavy Slovak Gold, 2. ročník súťaže Národná cena SR za kvalitu a v Banskej Bystrici bolo uplynulý víkend podujatie 858 Slovenské výrobky – naše pracovné miesta. Nikto však v poslednom čase komplexne neskúmal, ako tieto aktivity prispievajú k vyššiemu odbytu v slovenských podnikoch.
Známa je zatiaľ len analýza ministerstva hospodárstva stará asi tri roky, podľa ktorej spotreba výrobkov z desiatich najvýznamnejších spotrebno-výrobných odvetví klesla na domácom trhu koncom 90. rokov až o štvrtinu.
Na spotrebiteľa najviac účinkuje, ak sa o výrobku môže dozvedať priamo pri rozhodovaní o jeho kúpe, teda v predajni. Aj preto sa napríklad nadácia Slovak Gold pokúša o takmer nemožné – zapojiť do propagovania a zvýšeného odbytu slovenských výrobkov i veľké obchodné siete vrátane nadnárodných reťazcov. Oslovila bezmála všetky.
Na výzvu zareagovala najpriaznivejšie domáca sieť Jednota. Tá niekde viditeľne označila výrobky s visačkou Slovak Gold. Pred pár dňami sa k takejto dohode pripojila aj sieť predajní UNO (Dino Warehouse Club) a v apríli to má byť i francúzsky Carrefour.
Na otázku SME, či nejde len o samoúčelnú formalitu a aký skutočný vplyv má ocenenie Slovak Gold na vyššiu predajnosť, prezident nadácie Jozef Sitko odpovedal, že prvé vyhodnotenie s Jednotou ešte len pripravujú. Od spolupráce s obchodníkmi si sľubuje, že sa podarí najmä zvrátiť trend „prebaľovania“ výrobkov. Takto Sitko nazýva tovar, ktorý síce vyrobia známi výrobcovia, ale reťazce ho ponúkajú pod svojou predajnou značkou v unifikovaných obaloch.
Prvú celoplošnú reklamnú kampaň na podporu kvalitných domácich výrobkov pripravuje aj ministerstvo hospodárstva. Povážlivo s ňou mešká už niekoľko mesiacov. Podľa Sitka však úradníci vyhodia dva milióny von oknom, pretože nemajú systém hodnotenia.
TÁŇA RUNDESOVÁ