BRATISLAVA – V spravodajstve elektronických médií sa asi tak skoro odkaz na internetovú stránku neobjaví. Podľa Jarmily Grujbárovej z kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu sa v spravodajstve môžu odvolať na internetovú adresu ako informačný zdroj, „pokiaľ sú si istí, že na stránke nie sú iné kontexty, ktoré by mohli narušiť informačný zdroj“.
Na stránke nesmie byť reklama, pornografia, propagácia politickej strany alebo iný obsah, ktorý odporuje zákonu. Dnes však väčšina internetových stránok obsahuje reklamu alebo odkazy na iné stránky s informáciami odporujúcimi zákonu.
Po správnom konaní a upozornení pre uverejnenie internetovej adresy KDH v správach sa Markíza rozhodla neuvádzať presné adresy. „Opíšeme len, kde tá informácia je,“ povedal pre SME Jozef Heriban, vedúci PR oddelenia Markízy. „Stránku KDH si neoverili. Bol to odkaz na stránku politickej strany a boli tam všetky informácie o nej vrátane prihlášky. Ešte k tomu to bolo v čase referenda,“ povedala Grujbárová.
Rada pre vysielanie a retransmisiu posudzuje každý podobný prípad samostatne a zisťuje, či sa na stránke nenachádzajú zakázané informácie. Na otázku SME, či takáto formulácia zákona nebráni rozvoju internetu na Slovensku, Grujbárová odpovedala: „Myslím si, že vôbec nie. Ak si človek k internetu sadne, je tam veľké množstvo vyhľadávačov, a ak si dáte vyhľadať, tak nájdete to, čo povedali v spravodajstve.“
Podľa jedného z prvých slovenských podnikateľov na internete Ivana Debnára sa adresa „určite dá chápať ako reklama. Primárne je to však veľmi dobrý informačný zdroj, ktorý umožňuje divákovi dostať sa k ďalším doplňujúcim informáciám a utvoriť si komplexnejší vlastný názor“. Debnár si myslí, že takémuto rozširovaniu obzoru divákov by sa nemalo brániť. Podstatou spravodajstva je totiž dať divákom čo najviac informácií, ktoré sa do obmedzeného času nedajú dostať. „Takže z tohto pohľadu dobre zvolená adresa môže len pomôcť,“ dodal Debnár.
(ldi)Na margo
Otázkou ostáva, či je pre daňových úradníkov v poriadku dlhodobá brainwashingová kampaň v TV Markíza na internetovú stránku, ktorú prevádzkuje iná spoločnosť ako prevádzkovateľ TV Markíza (napriek zhodnej doméne - www.markiza.sk). Táto reklama by totiž mala byť spoplatňovaná ako akákoľvek iná reklama komerčných subjektov podľa platného cenníka. V tom prípade by na trhu dominantné postavenie TV Markíza nemuselo nevyhnutne znamenať dominantné postavenie aj na internete, kde v najbližšom čase sa dá očakávať veľký presun divákov televízie (keďže pobyt na internete ide na úkor času, ktorý pred tým uživateľ internetu strávil pred televíziou). Súčasný stav slúži tomu, aby TV Markíza svoj politický a obchodný mediálny vplyv ľahko rozšírila aj na internet vďaka nevyfaktúrovaným nákladom za odvysielanú reklamu v TV Markíza. Naviac štátny rozpočet prichádza o 23 %-tnú DPH, ktorá by z odvysielania takejto riadne platenej reklamy plynula do štátnej pokladne.
(adm)