Väzeň z rozprávkovej krajiny Narnia

Britský literát a akademik, nadšený kresťan a autor detských kníh C. S. Lewis je jednou z dvoch postáv - tou druhou Churchill - ...

Film príde do slovenských kín 5. januára 2006. Kniha C. S. Lewisa Kroniky Narnie práve vychádza v slovenskom preklade vo vydavateľstve Slovart FOTO - MOVIEWEB

Britský literát a akademik, nadšený kresťan a autor detských kníh C. S. Lewis je jednou z dvoch postáv - tou druhou Churchill - s takou odlišnou reputáciou v Británii a v Amerike, že by sme pokojne mohli hovoriť o štyroch rozličných mužoch.

Pre pravicu v Amerike bol Churchill boh, v Anglicku síce obdivovaný, ale sotva bol blahoslavený, skôr sa o ňom hovorilo ako o neústupnom človeku, ktorému sa pár vecí podarilo, ktorý bol povolaný uskutočniť jednu vec a zvládnuť to vynikajúco. V Amerike je C. S. Lewis postava, ktorú by sme najradšej zaliali do skla - a skutočne existuje okno s potrétom C. S. Lewisa v jednom kostole v Monrovii v Kalifornii - pre intelektuálnejších a sčítanejších predstaviteľov konzervatívnej religiozity zostáva uctievaným svätcom. V Anglicku ho všeobecne považujú za mierne trápneho polemického literáta, ktorý má aj zopár veľmi dobrých kníh o neskoro-stredovekej poézii a vychoval zopár dobrých študentov. (Ani bývalý arcibiskup z Canterbury ho "nemohol vystáť" pre jeho buldočiu zbožnosť, hoci Ján Pavol II. ho obdivoval.)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Úspešnou knihou a filmom je Krajina tieňov. Ukazuje, ako C. S. Lewisa napokon poľudštil sex s mladou americkou Židovkou. Odráža skôr britský než americký pohľad: skôr puritán, ktorého bolo treba zachrániť pred puritánstvom, než svätec, ktorý by zachraňoval iných pred ich hriechmi.

Snob a svätec

Nič z toho by nemalo veľký význam, nebyť Narnie. Sedem rozprávok o anglických deťoch, ktoré cez skriňu prenikli do krajiny, v ktorej hovoria zvieratá a vládnu levy. C. S. Lewis začal tie rozprávky písať v štyridsiatych rokoch a sú klasikou v tom jedinom skutočne platnom zmysle slova - knihou, ktorá sa číta aj celú generáciu po autorovej smrti. Treba povedať, že sa stali vysoko kontroverznou klasikou: skvelý britský fantasta Philip Pullman vyťahoval na svetlo ich rasizmus (obri majú tmavú kožu a mandľové oči), drzú verziu rozťahovačnej anglickosti a úzkoprsú religiozitu. Ale stali sa súčasťou spoločnej imaginácie detstva a teraz, s filmom Narnia: Lev, šatník a čarodejnica, prvým dielom série filmových adaptácií, sa podobne ako trilógia Pán prsteňov pravdepodobne v kolektívnom vedomí uhniezdia ešte hlbšie.

SkryťVypnúť reklamu

Dvaja Lewisovia - britský krvácajúci snob a americký blahosklonný svätec - vedú akýsi zápas v predstavivosti tých, ktorým záleží na Narnii rovnako ako na jej autorovi. Je Narnia miestom kresťanskej viery alebo miestom úniku z nej? Keď človek číta všetku záplavu literatúry o tomto spisovateľovi, vychádza mu z toho veľmi čudný autor fantasy a veľmi čudný typ kresťana. Skrytou pravdou je, že jeho viera bola predovšetkým mytologická a že v ňom natrvalo zostalo toto napätie medzi túžbou predstavovať si a zodpovednosťou voči dogme. Jeho texty sú záznamy neúnavného, inteligentného človeka s imagináciou zamknutou v cele. Na hviezdy sa díva cez mreže. To, že dvere boli po celý čas otvorené a že kľúč po celý čas držal vo vrecku, zistil až úplne na konci.

SkryťVypnúť reklamu

Narodil sa roku 1898 do prísnej protestantskej rodiny v Ulsteri, drsnému otcovi a milujúcej mame, ktorá zomrela skôr, než mal desať. Kľúčovým bol v jeho živote vzťah k staršiemu bratovi Warniemu, s ktorým mali spoločný vkus na knižky a mali aj svoj súkromný jazyk a mytológiu. Mladý C. S. Lewis zo všetkého najradšej čítal a prechádzal sa, často v spoločnosti Warnieho. Bol to ten typ chlapca, ktorý sa hocikedy rozplače od dojatia z básne či stromu. Miloval prírodu a prítmie, mýty a rozprávky, hlavne írsku krajinku pri predmestiach a príbehy Georgea MacDonalda. Vzbudzovali v ňom cit, ktorý bol väčší než púhy pôžitok - čosi ako žiarivý zmysel pre dobro a romantiku a svetlo. C. S. Lewis nazýval tú emóciu jednoducho, "radosť". S ňou prišiel pocit, že tak svet ako slová sa mu snažia niečo povedať - nielenže je kdesi čosi dobré, ale je tam aj čosi veľké. Kresťanstvo, ktoré poznal v detstve, vyzeralo ako opak čara a radosti: nuda a rovnice o mravnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Chlapca, ktorý prišiel o matku, začali posielať do obludných anglických internátnych škôl, kde ho bili a týrali a traumatizovali. O posledných z týchto svojich škôl, Malverne, písal s intenzívnejšou hrôzou, než neskôr o tom, čo zažil za vojny na západnom fronte. Bolo jasné, že táto trauma, ktorá prišla v čase pohlavného prebúdzania, bola hlboká a trvalá. Bystrý citlivý britský chlapec zmenený sadizmom verejnej školy na morbídneho zvrhlíka - to je pomerne známy britský príbeh. Na ňom bolo zvláštne, že si napriek všetkému zachoval vnútorný život. Radosť ho udržala pri živote - a je možné, že neprítomnosť šťastia uvoľnila miesto radosti.

Po vojne, po návrate zo západného frontu, skončil v Oxforde, ktorý bol odjakživa radosťou pre tých, čo unikli z verejných škôl. C. S. Lewis prednášal anglickú literatúru, čo bolo vtedy podobne neurčité ako dnes mediálna komunikácia, a on mohol z literárnej vedy časom ľahko prebehnúť k literatúre. V Oxforde sa zoznámil s mladým filológom menom J. R. R. Tolkien.

SkryťVypnúť reklamu

C. S. Lewis mal povesť inšpiratívneho učiteľa a keď čítame jeho listy, môžeme pochopiť prečo: mal veľmi kritický, nezávislý pohľad na modernú literatúru, často veľmi presný. A vedel obdivovať aj autorov, ktorí mu boli úplne vzdialení: Woolfovú, Kafku.

Mýtus a zjavenie

Pod Tolkienovým vplyvom sa napokon definitívne obrátil na ortodoxnú kresťanskú vieru. Stalo sa to na jednej dlhej nočnej jesennej prechádzke roku 1931. Ku koncu prechádzky bol z C. S. Lewisa regulárny kresťan. Bol to nový obrat v dejinách konverzie. Po tisícročie bol rozhraním viery rozdiel medzi pohanským mýtom a kresťanským zjavením, C. S. Lewisa pritiahla práve podobnosť kresťanského zjavenia a pohanských mýtov. Ešte aj viktoriánske konverzie boli klasického augustínovského typu, ako únik od všadeprítomného pocitu hriechu. Kardinál Manning skoro umrel od prejedenia zákuskami a stal sa členom rímskej katolíckej cirkvi práve preto, aby to už nikdy viac nemohol urobiť. C. S. Lewis sa nedal na kresťanstvo preto, že by sa bol prejedol zákuskov: stal sa kresťanom, pretože si myslel, že anglikánska cirkev je cukrárňou samotného Boha. "Príbeh Krista je jednoducho pravdivý mýtus," povedal o svojom zážitku z tej noci. "Mýtus, ktorý na nás pôsobí rovnakým spôsobom ako iné mýty, len s tým nesmiernym rozdielom, že toto sa naozaj stalo."

SkryťVypnúť reklamu

Jeho obľúbeným argumentom bolo, že Ježiš buď musel byť šialený, keď robil to, čo robil, a hovoril veci, ktoré hovoril, alebo mal pravdu, a keďže nevyzeral ako človek, ktorý zošalel, musela to byť pravda. (Tento argument sa mu tak zapáčil, že ho v podobe alegórie opakuje v Narnii: buď Lucy o Narnii klame, alebo je blázon, alebo to, o čom hovorí, musela vidieť.)

Jeho kresťanstvo je lokálne, anglické, írske a severské.

Začať v štyridsiatke

V našej kultúre má písanie o zázračných veciach dva domovy: detská literatúra a science fiction. C. S. Lewis sci-fi nevedel písať s takou vášňou, keď začal opisovať zázračný svet Narnie, bolo to iné.

Na príbehu z Narnie je najsilnejšie to, že síce začal s niekoľkými veľmi obľúbenými obrazmi - pouličná lampa v snehu, samotná zázračná skriňa, jemný inteligentný faun, ktorý Lucy víta - nikdy sa však pri písaní neskláňa k deťom, nepíše pre deti, iba používa detské postavy a vety - píše len o poznanie jednoduchšie vety, než inokedy. Nikdy sa nepokúša vyrábať deťom zábavu. Píše tak, ako skutočný spisovateľ musí, naozajstnú knihu pre naozajstný okruh čitateľov, veľký či malý, a výsledok je rozprávka, ktorá encyklopedicky zahŕňa všetko, čo autor vášnivo prežíva: povahu spásy, problém bolesti, pašie a zmŕtvychvstanie a ukladá do svojej obľúbenej mystickej zimno-jarnej anglickej krajiny. Keby sa usiloval o menej než toto, jeho knihy by nemohli prežiť tak dlho.

SkryťVypnúť reklamu

Problém je v tom, že emocionálna sila knihy - ako zisťuje každé citlivé dieťa - sa zmenšuje, čím viac je posilňovaný jej náboženský motív. Najvýslovnejšia náboženská časť mýtu je alegorizovaná najvýraznejšie a najneúspešnejšie. Lev Aslan, symbol Krista, je veľmi zvláštny symbol slávneho tesárovho syna, nielen nekresťanský, ale v podstate aj protikresťanský.

Hovoriace zvieratá žijúce v Narnii zúfalo čakajú na návrat Aslana, levieho kráľa, ktorý by znovunastolil slobodu. Aslan sa nakoniec vráti. Nádherný, udatný a na prvý pohľad príťažlivý, s hlbokým hlasom a rešpekt vzbudzujúcim zjavom, očividne kráľovským. Bielej čarodejnici sa podarí intrigami ho zabiť, čiastočne vinou omylov detí, ožije znovu, vyslobodí Narniu a vráti krajine jar.

Pritom ústredným motívom evanjelia je, že Ježiš nie je lev viery, ale baránok boží, a ďalším symbolickým zvieraťom je malý neduživý somárik. Mravná sila Kristovho príbehu je v tom, že levy sú vždy na tej druhej strane. Keby napríklad somár, zdanlivo prozaické zviera z nejakého tmavého kúta Narnie, prekonal obrovské prekážky, zhromaždil myši a potkany a ploštice a muchy a iné nečisté zvieratá, a potom by ho zabili tým najponižujúcejším možným spôsobom levy, a ten somár by vstal z mŕtvych a šokoval všetkých svojich učeníkov a stúpencov ako kráľ stvorenia - to by bola kresťanská alegória. Mohutný lev, začínajúci život na vrchole potravinového reťazca, uctievaný všetkými poddanými a obdarený silou, zabitý zradným zlom za svoju silu a potom znovuzrodený, aby mohol znovu zavládnuť, je starozákonný a nie kresťanský mýtus.

SkryťVypnúť reklamu

Veriaci nájdu útechu a pomoc v zázračnom svete Narnie práve preto, že je taký zvláštny a odlišný od nutne záväznej a represívnej morálky organizovanej viery, aj keď veriaci ako C. S. Lewis to len ťažko pripúšťa. Iracionálne obrazy - pouličná lampa v snehu a strieborná stolička a hovoriaci kôň - sú rovnako únikom pre kresťanskú imagináciu ako pre racionalistu. Preto cítime v jeho fantázii viac radosti, keď požiadavkám kresťanstva uniká do temnejšej ríše zázrakov. A napokon, pokiaľ ide o vieru, hŕstka obrazov nie je horšia ako vrece argumentov. To vedeli aj apoštoli.

© The New Yorker, 21. 11. 2005

Adam Gopnik (1957) esejista, spisovateľ. Žije v New Yorku. Jeho najslávnejšími knihami sú The King in the Window a Paris to the Moonou. Píše pre magazín The New Yorker.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: ADAM GOPNIK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu