Súčasťou prijímacieho procesu do trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroen je aj skladanie hračkárskych autíčok. FOTO - AUTOR |
Miestnosť plná ľudí. Mladé dievčatá, postarší páni s okuliarmi, rôzne vekové skupiny. Pred nimi ležia rozložené autíčka, s akými sa každodenne hrávajú deti v škôlke. Táto nesúrodá vzorka ľudí, ktorí sa snažia spojazdniť súčiastky z autíčok, sa stretla v náborovom centre automobilky PSA Peugeot pri Trnave.
"Ešteže ma nevidí syn, ktorý sa doma hráva s autíčkami," hovorí muž zo skupiny, ktorá zložila vozík najskôr. Už ho začína rozoberať. Za splnenú úlohu dostali plný počet bodov.
Niektoré postupy prijímacieho konania pripomínajú skôr materskú škôlku ako nábor zamestnancov. Uchádzači dostanú do ruky kôpku kartičiek, nápadne pripomínajúcich pexeso. Pointou je vhodiť kartičku s číslom do zásuvky s totožným číslom. Jednoduché to vôbec nie je. Do hry vstupuje čas, stres, podobné osemciferné čísla a sem-tam kartička vymykajúca sa celému systému.
V inej časti skúšky musí uchádzač rozmontovať súčiastku. Na prvý pohľad veľmi jednoduchá vec. Situácia sa skomplikuje po zistení, že kritérium úspešnosti je zloženie do pôvodnej podoby. Malé pánty, skrutky a matice padajú z rúk nápadne často. Ak sa ľuďom trasú ruky, ďalšou nepríjemnou úlohou môže byť striekacia pištoľ. Nejde o prejav invencie a originality v maliarstve. Uchádzač musí maľovať vo vopred vytýčených líniách, ktoré nesmie prekročiť.
Ukončením praktickej časti skúšky je spomenuté zostavenie nákladného autíčka. Ak sa ľuďom dosiaľ darilo, sú pozvaní na pohovor. Na jeho konci im ponúknu zmluvu na podpis. Nábor sa začína ráno. O štvrtej popoludní sú hotové výsledky a niektorí absolventi odchádzajú so zmluvou vo vrecku spokojne domov.
Automobilka ponúka šancu všetkým účastníkom náboru, bez ohľadu na vek a dosiahnuté vzdelanie. "Teraz potrebujeme pracovníkov hlavne na odborné pozície do výroby. Ide o retušérov karosérií, robotníkov v montážnej hale, zvarovni, kontrolórov kvality, či plechárov-lakovníkov," povedala náborová manažérka projektu Barbara Šipošová. "Aktuálne zamestnávame okolo 1300 ľudí. Koncom roka chceme dosiahnuť stav 1400."
Budúci rok príde ponuka najmä pre výrobné kádre. "Bezprostredne pred nábehom výroby nás čaká intenzívny nábor pracovníkov. Po dvojtýždňovom školení a zabehnutí môžu plnohodnotne nastúpiť k linke. Do júla 2006 plánujeme zamestnať až 80 percent z celkového počtu 1200 výrobných pracovníkov a 600 kvalifikovaných robotníkov," dodala Záhorská.
Od novembra tohto roku začal trnavský závod montovať prvé vozidlá, zatiaľ však mimo montážnej linky. Spustenie sériovej výroby sa plánuje začiatkom roku 2006. Závod bude mať kapacitu 300-tisíc áut ročne. Výstavba závodu a spustenie výroby stoja Peugeot približne 700 miliónov eur.