ku na poistenie nezamestnaných a na ozdravenie štátneho rozpočtu.
Zvýšenie DPH bolo pritom počas predvolebnej kampane silným argumentov sociálnych demokratov (SPD) proti kresťanským demokratom (CDU). Ako včera pripomenul renomovaný magazín Der Spiegel, ešte v júli poveril sociálnodemokratický minister financií Hans Eichel svojich expertov, aby spísali všetky argumenty proti zvýšeniu DPH. V internom dokumente tak viacerí odborníci ministerstva analyzovali negatívne dôsledky zvýšenia DPH a opierali sa pritom o skúsenosti z roku 1998, keď sa DPH zvýšila z 15 na 16 percent. Už vtedy sa ukázalo, že na plánované ciele išla len polovica získaných peňazí.
Experti dospeli k záveru, že zvýšenie DPH sa síce bude týkať všetkých obyvateľov, ale nezaťaží ich rovnomerne. Zvlášť domácnosti a sociálne slabšie vrstvy si budú musieť siahnuť hlbšie do peňaženky. Iní odborníci varujú, že zdraženie po zvýšení DPH môže znížiť spotrebu a ohroziť mierny hospodársky rast.
Predvolebný boj sa však skončil a sociálni demokrati odsúhlasili zvýšenie DPH nie o jedno, ale o tri percentá. Rozhorčené reakcie prišli okamžite. "DPH pôsobí sociálne nespravodlivo. Nezvyšuje sa podľa princípu: silnejší nesú väčšie bremeno, ale presne naopak. Chudobní budú nadmieru zaťažení," povedal Wolfgang Rohde z predstavenstva odborov IG Metal. Ani špičkoví manažéri, ktorých oslovil denník Bild, neostali budúcej vláde nič dlžní. "Viesť krajinu neznamená, že sa sčítajú najhoršie návrhy dvoch strán," povedal šéf Volkswagenu Bernd Pischetsrieder. "Prelom, reformu, skok vpred, to sa dosiahnuť nepodarilo," povedal šéf BMW Helmut Panke.
Prvé účty už voliči veľkým stranám vystavili. Včerajší prieskum pre televíziu ZDF ukázal, že najviac sympatií stratili sociálni demokrati, ktorí prišli o päť percent (31 percent), kým kresťanskí demokrati (38 percent) stratili dve percentá.
A to ešte Nemci nevedeli o zvyšovaní DPH. Zvlášť SPD by mohla výrazne stratiť. Voľby sa snažila vyhrať tým, že voličov strašila zvyšovaním cien v prípade víťazstva CDU.