BRATISLAVA – Sporenie v rámci životného poistenia sa dá označiť za veľmi bezpečnú investíciu. Poisťovne môžu investovať peniaze svojich klientov len do takých finančných nástrojov a produktov, ktoré im povoľuje zákon. Ich podnikanie podlieha kontrole štátu.
Pri rozhodovaní o životnom poistení ide o to, či sa chce klient zabezpečiť napríklad pred dôchodkom, alebo chce šetriť pre svoje deti, alebo sa bojí úrazu prípadne invalidity. „Živitelia rodín ocenia rizikovú zložku poistenia, ktorá v prípade nehody zabezpečí členom rodiny aspoň čiastočnú kompenzáciu straty. Môže ísť o odchod do invalidného dôchodku alebo vážne ochorenie,“ povedala Ľudmila Vicenová zo spoločnosti Allfinanz Holding.
Okrem toho takéto poistenie je aj nástrojom slúžiacim na sporenie a zhodnocovanie peňazí. Peniaze vložené do poisťovne zvyčajne zarábajú viac, ako keby boli uložené v banke. Životné poistenie je však dlhodobá investícia, na niekoľko desiatok rokov.
Životné poistenie zaznamenalo za posledný rok raketový nástup. „Na jednej strane je to určite z dôvodu bezpečnosti vloženej investície, na druhej strane až kvôli príprave na čiastočné riešenie vlastnej finančnej situácie v dôchodkovom veku,“ povedala Vicenová.
„Cena životného poistenie závisí od poistnej sumy, od pripoistení, od dĺžky platenia a vstupného veku,“ povedala Danica Danovská z Kooperativy. Dôležitým prvkom životného poistenia je variabilnosť, čiže možnosť si ho prispôsobovať svojim momentálnym možnostiam. Keďže takéto poistenie sa uzatvára aj na niekoľko desiatok rokov, klient by si mal zistiť, či si bude môcť meniť napríklad poistnú sumu.
„Životné poistenie by sa nemalo dohodnúť hneď na prvom sedení s agentom poisťovne,“ povedal Imrich Fekete zo Slovenskej poisťovne. Budúci klient by mal získať zmluvy viacerých poisťovateľov a porovnať, či ich obsah je rovnaký, ako sľuboval agent. „V životnom poistení je obzvlášť dôležité, či na výnosy, ktoré sľúbi agent, je podľa zmluvy právny nárok. Či nejde len o hypotetický prísľub, ktorý závisí od ďalších skutočností.
„V prvom rade by si mal klient prečítať všeobecné poistné podmienky a zmluvné dojednania,“ povedala Danovská. Klienti by si mali hlavne všimnúť časti týkajúce sa výluk (kedy poisťovňa nemusí za škodu zaplatiť alebo môže zaplatiť menej, ako je poistná suma) a odkupných hodnôt.