Narozdiel od Česka slovenské ministerstvo financií neplánuje zrušiť poplatky za zrušenie účtu. Zníženie poplatkov si sľubuje od ostrejšej konkurencie. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME ARCHÍV
BRATISLAVA - Klienti bánk majú byť od marca budúceho roka lepšie informovaní o poplatkoch, ktoré platia za bankové služby. Banky k tomu prinúti novela zákona o bankách, ktorú včera predstavilo ministerstvo financií. Cieľom novely je podporiť konkurenciu, a tak utvoriť priestor na zníženie poplatkov.
Prehľadnosť a porovnávanie
Ministerstvo to chce dosiahnuť viacerými zmenami. Jednou z nich je posilnenie pozície klienta vo vzťahu s bankou. "Banky budú povinné pri uzatváraní každej zmluvy jasne informovať klientov o všetkých nákladoch voči banke," avizuje ministerstvo. Predstavuje si to tak, že banka klienta "vyčerpávajúco informuje" o všetkých možných poplatkoch, ktoré súvisia s úvermi aj vkladmi. Ďalšou zmenou bude povinnosť oznámiť všetky pohyby v cenách poplatkov 15 dní vopred na internetovej stránke a pobočke banky.
Druhou cestou, ako zjednodušiť klientovi život, majú byť lepšie možnosti porovnávania. Ministerstvo chce vynútiť vznik spoločnej databázy, ktorá bude obsahovať niektoré druhy poplatkov za všetky banky. Ktoré druhy poplatkov budú v databáze a ako ich budú banky zverejňovať má určiť Národná banka Slovenska. Jej úlohou bude aj zverejňovanie databázy na svojom webe.
Klesnú poplatky?
Banky sa k úsiliu ministerstva stavajú rôzne. VÚB upozornila na nové náklady. "Banky budú musieť upraviť svoj softvér tak, aby spĺňal požiadavky zákona a v tom prípade im to prinesie náklady na ľudské zdroje i na úpravu informačných systémov," povedala hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Naopak, podľa Slovenskej sporiteľne neprinesú zmeny žiadne technické problémy ani dodatočné náklady.
Vladimír Dohnal z analytickej firmy Symsite Research, ktorá je od bánk nezávislá, nepovažuje prípadný vznik nových nákladov za významný. "Banky často z vlastnej vôle inovujú produkty či ich spoplatnenie a každá takáto zmena si rovnako vyžaduje zásahy do informačného systému," hovorí Dohnal.
Ani cieľ ministerstva, ktorým je v konečnom dôsledku zníženie poplatkov, nie je podľa bánk zaručený. "Poplatky sú jednoduchou cenou za danú službu a závisia od nákladov banky - a tie neovplyvňuje zmena legislatívy. Žiadny podnikateľský subjekt nepôjde do obchodu za cenu straty, preto tieto úvahy nepovažujeme za reálne," povedala Walterová z VÚB.
Miriam Fuňová zo Slovenskej sporiteľne síce zníženie poplatkov pripustila, ale upozornila, že konkurencia, ktorá má viesť k nižším poplatkom, je už aj dnes veľmi silná.
Asociácia bánk snahu ministerstva kritizuje za to, že sa týka len bánk, čím ich znevýhodňuje oproti konkurentom - rýchlopôžičkovým firmám alebo splátkovým predajcom. "Myslíme si, že výsledkom novely zákona o bankách bude len ďalší výkaz, z ktorého sa klienti dozvedia rovnaké informácie, aké môžu získať už dnes priamo od bánk, z tlače alebo z existujúcich internetových stránok," vyhlásila asociácia.
Ani Dohnal si nemyslí, že je v bankách priestor na rýchlu reakciu v podobe nižších poplatkov. "K výraznému zníženiu základných poplatkov spojených s bežným účtom dôjde až po tom, ako sa zvýši využívanie bankových produktov, t. j. banky budú mať napr. vyšší príjem z poplatkov za úvery alebo investovanie prostriedkov klientov a niektoré transakcie spojené s vkladmi tak budú môcť poskytovať zdarma.
Návrhy ministerstva financií
databáza niektorých poplatkov všetkých bánk, dostupná na stránke NBS, povinnosť informovať o všetkých poplatkoch, ktoré súvisia s vkladmi alebo úvermi, povinnosť informovať o zmenách v poplatkoch 15 dní vopred na internete a v pobočke.