Ľudia by sa mali od Sociálnej poisťovne priebežne dozvedať, ako sú na tom so svojimi poisteneckými účtami - najmä dôchodkovými.
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Ľudia by sa mali od Sociálnej poisťovne priebežne dozvedať, ako sú na tom so svojimi poisteneckými účtami - najmä dôchodkovými. Po takzvaných "stavových" výpisoch z účtov začne Sociálna poisťovňa posielať klientom aj "zmenové" výpisy. Informácie o pohyboch a zmenách na svojom účte by mal každý z 2,3 milióna poistencov dostať vždy do konca roka. Výpisy za rok 2004 by mala poisťovňa poslať ešte tento rok.
Sociálna poisťovňa tvrdí, že výpisy poslať stihne. "Sociálna poisťovňa vynaloží všetko úsilie na to, aby splnila zákonom ustanovenú povinnosť," povedala jej hovorkyňa Vladimíra Pôbišová. Poisťovňa už má podľa nej aj vhodný program a pracuje na "aktualizácii údajov o poistencovi a údajov o platbách poistného".
Zmenové výpisy obsahujú údaje z priebehu posledného roku. Poistenci sa z nich najmä dozvedia o zaplatenom poistnom, počte dní poistenia a prípadnom prerušení poistenia, a to nielen dôchodkového, ale aj nemocenského a poistenia v nezamestnanosti. Tento rok by mali poistenci dostať informácie o roku 2004.
Stavové výpisy, ktoré poisťovňa posiela už dlhšie, každý človek dostane len raz. Obsahujú všetky údaje o obdobiach a prerušeniach poistenia, ktoré má poisťovňa o klientovi v evidencii. Týkajú sa len dôchodkového poistenia. Výpisy majú slúžiť na "vyčistenie evidencie", dnes sa totiž často stáva, že sa na chýbajúce údaje príde až v čase, keď poistenec žiada o dôchodok, a mnohí zamestnávatelia, ktorí zaňho odvádzali poistné, už neexistujú. Dokázať, že skutočne platili, je ťažké.
Každý, kto dostane stavový výpis a s údajmi nie je spokojný, by mal poisťovňu hneď upozorniť. "Doplniť chýbajúce rozhodujúce údaje je v záujme samotného poistenca, aby v budúcnosti predišiel zdĺhavému vybavovaniu žiadosti o dôchodkovú dávku," hovorí Pôbišová. Stavové i zmenové výpisy majú podľa nej "umožniť poistencovi kontrolu úplnosti a správnosti rozhodujúcich údajov pre nárok na dôchodok a výpočet sumy dôchodku ešte pred uplatnením žiadosti oň".
Sociálna poisťovňa eviduje údaje o obdobiach zamestnania poistencov asi na 26 miliónoch evidenčných lístkoch dôchodkového zabezpečenia, mnohé stále nemá v elektronickej podobe.
Prvé stavové výpisy dostali koncom minulého roku poistenci narodení pred rokom 1951. Tento rok ich mali dostať ďalší, ale ministerstvo práce termín o rok posunulo so zdôvodnením, že koná na žiadosť poisťovne. Tá tvrdí, že má veľa nových povinností pri rozbehu druhého dôchodkového piliera, zmenách valorizačných mechanizmov dôchodkov, aj pri spracúvaní evidenčných listov a výkazov poistného. (haj)
Čo nájdete vo výpise
Výpisy o stave a zmenách individuálnych účtov majú pomôcť vyčistiť evidenciu a uľahčiť neskoršie rozhodovanie o dôchodkoch.
Poistenci by sa z nich mali dozvedieť, či za nich zamestnávateľ platil poistenie, v akej výške, a či poisťovňa eviduje všetky ďalšie obdobia poistenia. Nejde teda len obdobia zamestnania, ale napríklad aj výkon vojenskej služby, materskú a rodičovskú dovolenku či práceneschopnosť.
Poistenec sa dozvie aj výšku plateného poistného a z akého vymeriavacieho základu ho platil.
Zákon o výpisoch z individuálnych účtov
Sociálna poisťovňa je povinná viesť individuálny účet poistenca a zasielať mu každoročne najneskôr do 31. decembra (pôvodne do 30. júna) informáciu o zmenách stavu účtu za predchádzajúci kalendárny rok.
Sociálna poisťovňa zašle prvýkrát informáciu o stave individuálneho účtu poistencom narodeným:
a) pred rokom 1951 2004
b) 1951 až 1960 2006
c) 1961 až 1970 2007
d) po roku 1970 2008
Sociálna poisťovňa nie je povinná posielať informáciu o zmenách stavu individuálneho účtu osobe, ktorej bol priznaný starobný alebo predčasný starobný dôchodok, ak v období kalendárneho roku, za ktorý sa táto informácia posiela, nebola nemocensky poistená alebo dôchodkovo poistená.
(Zdroj: Zákon 461/2003 o sociálnom poistení)
Aké chyby sa môžu vyskytnúť?
Predovšetkým sa môže stať, že poisťovňa nemá údaje o všetkých obdobiach poistenia a zamestnania, prípadne, že zamestnávateľ poistné vôbec neodvádzal. Tieto problémy sa objavili aj pri posielaní stavových výpisov.
Poistenci musia vtedy upozorniť zamestnávateľa, že posiela výkazy o poistení zle, alebo ich neposiela a žiadať nápravu. Rovnako treba upozorniť poisťovňu a predložiť prípadne vlastné doklady o období poistenia, napríklad pracovnú zmluvu či výplatné pásky. Rovnako treba postupovať aj keď vo výpise chýbajú údaje od zamestnávateľa, u ktorého už poistenec nepracuje.
Mnohé z výpisov sa minulý rok poisťovni vrátili, lebo boli poslané na staré, či už neexistujúce adresy poistencov. Kto teda do konca roka výpis nedostane, musí sa obrátiť na Sociálnu poisťovňu.
Poisťovňa aj pri zmenových výpisoch očakáva najmä tieto reklamácie. Zatiaľ nevie odhadnúť, koľko ich bude. (haj)