Koalícia Smer-SF-HZD využila vo volebnej kampani okrem politikov aj reprezentačného futbalového trénera Dušana Galisa (v hornom rade prvý z ľava), podnikateľa a herca Andyho Hryca (v hornom rade v strede) aj veľkopodnikateľa Alexandra Rozina (v spodnom rade tretí z ľava). FOTO SME - PAVOL MAJER |
BRATISLAVA - Politické strany sú netrpezlivé. Hoci sa volebná kampaň začne v polovici týždňa, už niekoľko dní lemujú cesty bilbordy s kandidátmi do regionálnych volieb.
V Bratislave ľavicový Smer stavil na podnikateľov a známe tváre. Z plagátov koalície Smer, SF a HZD sa pozerajú podnikatelia Alexander Rozin, Andy Hryc, futbalový tréner Dušan Galis, podpredseda Slobodného fóra Branislav Opaterný a podpredsedovia Smeru Robert Kaliňák a Monika Beňová a poslanec Dušan Jarjabek, ktorý prednedávnom prešiel z HZDS do Smeru.
Známe tváre Smeru budú podľa šéfa bratislavskej SDKÚ Romana Vavríka asi najvážnejším súperom pravicovej koalície SDKÚ-SMK-DS-ANO-SZS. Niektoré mená Vavríka prekvapili, najmä podnikatelia Rozin, Hryc či tréner Galis, lebo si nemyslel, že majú také "ultraľavicové" vnímanie politiky. Smer ako sociálnodemokratická strana pritom nemá na kandidátke do bratislavskej župy ani jedného robotníka.
No všeobecne sú bratislavské kandidátky strán plné podnikateľov, manažérov a právnikov. Aj to nasvedčuje, že regionálne voľby nie sú bezvýznamnou záležitosťou. Len v tomto roku hospodárili župy s viac ako 22 mld korún. Rozpočty na budúci rok budú ešte vyššie.
Smer v Bratislavskom kraji, kde má tradične navrch pravica, stavil na známych a majetkovo dobre situovaných ľudí. Podľa podpredsedníčky Smeru a europoslankyne Moniky Beňovej strana chce prelomiť pohľad na to, že v Bratislave by mala víťaziť iba pravica. "Postavili sme dobrý tím, sú to moderní ľudia, takže dúfam, že sa to podarí," povedala Beňová. Toho, že by nestíhala prácu v Bruseli aj na Slovensku, sa neobáva: "Určite to budem stíhať, z časového hľadiska to nie je náročné."
Na volebnej kampani pravicovej a ľavicovej koalície je spoločné rozdelenie nákladov medzi stranu a jednotlivých kandidátov. Smer podľa krajského predsedu Martina Glvača prispel každej župe sumou 500-tisíc korún a na ďalších nákladoch sa podieľajú jednotliví kandidáti. Veľkopodnikateľ Alexander Rozin nepovedal presnú sumu, akú mieni venovať na svoju sebaprezentáciu. "Môj príspevok je osobný a je len o tom, aby som odkomunikoval svoje názory, postoje a program, ktorým chcem zlepšiť úroveň života v Petržalke," povedal.
Predstaviteľ pravicovej koalície Roman Vavrík povedal, že bilbordovú kampaň bude mať iba kandidát na župana Ľubo Roman. Kampaň financuje z viacerých zdrojov, časť platia centrály politických strán, časť regionálne stranícke štruktúry. "Stále sa hovorí o netransparentnom financovaní, tak sme si povedali, že kandidáti, ktorí za nás mienia kandidovať, musia do toho vložiť aj svoje peniaze. Na tom nie je nič čudné," povedal Vavrík. Kandidáti na poslancov prispejú na kampaň sumou zhruba
50-tisíc korún. (iš, sp)