BRATISLAVA - Exekutíva Slovenského olympijského výboru sa bude sťažovať na Slovenskú televíziu v liste adresovanom rade STV a podľa vyjadrenia šéfa Františka Chmelára "zváži i ďalšie právne kroky". Verejnoprávna televízia v stredu v úvodnom príspevku hlavných večerných správ spochybnila tok a využívanie financií, ktoré olympijský výbor získava z marketingovej činnosti.
Podľa STV firma Snowball Communications chcela zorganizovať olympiádu pre astmatické deti, ale SOV za povolenie pýtal peniaze, ktoré mala poslať na účet Slovenskej olympijskej marketingovej spoločnosti. V zmysle zákona Národnej rady SR o ochrane olympijskej symboliky by na to za istých okolností mal právo. Olympijský šéf však tvrdí, že bez ohľadu na to je televízna verzia nepravdivá. "V nekomerčných prípadoch sme ani raz v našej trinásťročnej histórii nepýtali poplatok za použitie symboliky," prízvukuje.
Ako informoval Chmelár, vlani na jeseň si spoločnosť Merck Sharp and Dohme objednala v reklamnej agentúre Snowball Communications športové podujatie pre astmatické deti a požiadala ju o získanie súhlasu na použitie zákonom chráneného slova olympiáda. "Od našej marketingovej spoločnosti dostala odpoveď, že ak ide o charitatívnu akciu, môže symbol použiť. Zadarmo by ho získala aj v prípade komerčného charakteru akcie, ak by nehrozil konflikt záujmov s partnermi SOV - len v prípade konfliktu by bolo potrebné zaplatiť licenciu," vysvetlil šéf SOV. "Keďže konflikt záujmov hrozil, lebo sponzorom bola farmaceutická firma, a my máme v portfóliu partnerov Zentivu, organizátori sa napokon rozhodli usporiadať podujatie pod názvom, v ktorom nefigurovalo slovo olympiáda."
Chmelár si nevie vysvetliť, z akých pohnútok, prípadne na čiu objednávku televízia prípad teraz vytiahla. Navyše skonštatovala, že SOV zarába ročne milióny, no je vraj otázne, kde sa končia, lebo chýba zákon, ktorý by umožňoval ministerstvu financií či Najvyššiemu kontrolnému úradu prešetriť Slovenskú olympijskú marketingovú spoločnosť. Autor príspevku ju z neznalosti označil za štátnu a s odvolaním sa na šéfa parlamentného výboru pre šport Ferdinanda Devínskeho zovšeobecnil, že "na to, aby štát mohol kontrolovať tok peňazí v takýchto štátnych akciovkách", je "potrebné zmeniť zákon".
"Nejde o nijakú štátnu akciovku, je to stopercentná dcéra olympijského výboru," pripomenul Chmelár a dodal: "Slovenská televízia vážne poškodila meno olympijského výboru aj jeho spoločnosti. Navyše v období, keď finišujeme v rokovaniach s ďalšími partnermi."
Z televízneho príspevku mohol vzniknúť dojem, že SOV sa topí v miliónoch získaných z marketingu. Pravda je však presne opačná. Vlani získal týmto spôsobom iba 7,5 milióna korún. A tohto roku? "Príjem bol 4,1 milióna, výdavky 2,7 milióna, takže čistý zisk tvorí čosi vyše milióna a štvrť," vyčíslil predseda SOV a vyslovil nádej, že v najbližších týždňoch dôjde k obratu.