Temná minulosť dostihne Toma Stalla (Viggo Mortensen) za pultom jeho baru. FOTO - CONTINENTAL FILM |
História násilia (A history of Violence) * USA * 2005 * 96 minút * Námet: John Wagner, Vince Locke * Scenár: Josh Olson * Réžia: David Cronenberg * Kamera: Peter Suschitzky * Hudba: Howard Shore * Hrajú: Viggo Mortensen, Maria Bellová, William Hurt, Ed Harris, Ashton Holmes, Peter MacNeill, Stephen McHattie, Greg Bryk, Sumela Kayová, Kyle Schmid * Premiéra v SR: 3. novembra
V malom milom mestečku kdesi v štáte Indiana vedie človiečik s ustráchanými očami Tom Stall typický vidiecky bar. Každý každého pozná, všetci spolu vychádzajú a žijú nudné malé životy. Až kým do baru neprikvitne dvojica psychopatických násilníkov, s predtuchou zábavnej lúpeže.
Ich prekvapenie je intenzívne a krátke: Tom ich odzbrojí a zastrelí. Stane sa miestnym hrdinom, no vďaka sláve na seba upozorní gangstrov, ktorí tvrdia, že nie je žiadny malomestský reštauratér Tom Stall, ale vrah, zločinec a brat gangsterského bossa Joey Cusack. Tom si musí vybojovať právo na svoje meno, rodinu a spokojný nudný život v malomeste.
Podobnosť s Cestou do Záhuby bije do očí. Oba filmy vznikli podľa komiksov, či presnejšie grafických románov (graphic novel). Oba sú o spletitých vzťahoch mafiánov a čestných ľudí. Oba sú o vzťahu otca k deťom. Oba sú kruté, pochmúrne, nostalgické a smutné.
No tam, kde v Ceste do Záhuby režisér Sam Mendes s Tomom Hanksom v hlavnej role dodávajú snímke nádych človečiny, poľudšťujú jej pochmúrny chlad, necháva David Cronenberg v Histórii násilia chlad víťaziť. Nie je neľudský, ale mrazí, asi tak ako krutosť vo filme V spálni režiséra Todda Fielda.
David Cronenberg má rád bizarnosti. Slobodne si lieta medzi sci-fi horormi (Mucha 1986), beatnickými psychedéliami (Nahý obed 1991), utópiami aj antiutópiami (eXistenZ 1999), ale azda najradšej má všemožné psychické odchýlky a úchylky (M. Butterfly 1993, Crash 1996, Spider 2002). Znalci nachádzajú najsilnejšie paralely k Histórii násilia v jeho fantasticko-psychologickej dráme The Brood z roku 1979 - lenže teraz otec nebráni rodinu pred nepriateľmi zvonka, ale predovšetkým sám pred sebou.
Cronenberg poukazuje na tri úrovne chápania titulu svojej novinky: v prvom pláne ako príbeh plný násilia. V druhom pláne ako historický spôsob riešenia sporov. V treťom pláne je násilie vrodená danosť, zaručujúca podľa Darwinovej teórie prirodzený výber a vývoj. Prežije ten najspôsobilejší. Pozornejší divák však s radosťou nájde viac ďalších aplikácií vrátane syndrómu Dr. Jekylla a pána Hyda.
Je súčasťou Cronenbergovho štýlu na vysokej umeleckej úrovni spracovávať motívy hodné poklesnutej zábavy. I tentoraz tak činí rovnako po stránke obrazovej - výtvarnej aj hereckej. Jeho stály kameraman Peter Suschitzky sa podpísal pod Rocky Horror Picture Show, Lisztomaniu Kena Russella, Lucasove Hviezdne vojny - epizóda 5. I tentoraz šesťdesiatštyriročný umelec našiel nové spôsoby práce s obrazom, výrazne evokujúce komiksové rozprávanie, no pritom originálne a svojbytné.
Herci sú skvelí: Viggo Mortensen v hlavnej role, Maria Bellová ako jeho manželka, ale aj démonicky odpudivý William Hurt či tragický Ed Harris - všetci pôsobia ako zohratý tím, vytvárajú presvedčivé charaktery. Ich výkony sú korenené aj štipkou nadhľadu a predovšetkým nechávajú dostatok priestoru i pre divákovu fantáziu.