FOTO - ARCHÍV SME
Klienti, ktorí nie sú ochotní akceptovať vyššie poplatky, musia sa sťažovať na súde. Zvýšenie mesačného poplatku o desať korún však stojí málokomu za niekoľkoročné súdenie. V Česku je zatiaľ známy len jeden prípad, keď klient zvíťazil nad bankou, a tá mu vrátila vyšší poplatok.
Podľa českých Hospodářských novín Zdeněk Valečko zažaloval začiatkom minulého roku Českú sporiteľňu za to, že mu zvýšila poplatky na stavebnom sporení. Banka sa zľakla a klientovi vrátila peniaze spolu s nákladmi na súdny spor. Na Slovensku podľa známych údajov zatiaľ nad bankou na súde nezvíťazil nikto.
Štát chce finančné ústavy nútiť k transparentnosti
BRATISLAVA - Banky by v budúcnosti mali prehľadnejšie informovať o svojich poplatkoch. Ministerstvo financií pripravilo návrh zákona, ktorý by im to mal prikázať. Podrobnosti však zatiaľ nechce uviesť.
"Pripravujeme novelu zákona o bankách, ktorá by jednoznačne mala definovať povinnosť bánk, čo sa týka transparentnosti informovania svojich klientov. Bližšie podrobnosti by sme radi zverejnili zhruba do týždňa," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Novela je podľa neho už pripravená a bude určovať, ako majú banky informovať o jednotlivých službách a pravidlách.
Ťaženie proti bankám začalo pred pol rokom aj české ministerstvo financií. S bankami niekoľkokrát rokovalo a pohrozilo im, že ak neznížia poplatky, donútia ich k tomu zákonom. Výsledkom je, že viaceré banky zrušili poplatky za rušenie účtov. Napriek tomu tento týždeň ministerstvo navrhlo zákon, ktorý zakáže bankám účtovať niektoré poplatky.
České banky nebudú môcť vyberať peniaze za rušenie účtov, za neuznanú reklamáciu alebo za zrušenie trvalého príkazu. Český minister financií Bohuslav Sobotka tak chce ľuďom uľahčiť prechod od jednej banky k druhej. Upustil však od toho, aby si klient pri zmene banky mohol nechať pôvodné číslo účtu, alebo aby štátne úrady mohli prevádzať peniaze zadarmo.
Ak parlament tento zákon prijme, budú musieť banky povinne prikladať k zmluve o účte aj cenník. Ak ho budú chcieť zmeniť, musia to klientovi oznámiť minimálne mesiac vopred. Klienti budú môcť odmietnuť, aby im banka spolu s výpisom zasielala reklamu. Zákon by mal bankám prikázať zriadiť aj jednotný cenník. Otvorená zostala otázka o jednotnom názvosloví bankových produktov.
(pcs, čtk)
Ako neplatiť vyššie poplatky alebo udržať si vyšší úrok
pred podpisom zmluvy sa treba spýtať, za akých podmienok je možné zmeniť poplatky či úrok, vyberať si také produkty, pri ktorých je v zmluve garantované, že sa úroky ani poplatky nemôžu zmeniť napriek tomu, že by sa zmenila zmluva, kto je presvedčený, že platí vyššie poplatky, ako by mal, musí sa obrátiť na právnika.