PRAHA - Obchodné reťazce sa snažia po problémoch s kontrolami získať pomocou inzerátov v tlači späť dôveru zákazníkov. Inšpektori nedávno v predajniach odhalili veľké nedostatky v kvalite ponúkaných potravín, hygiene či nesprávne účtovanie predaného tovaru. Inzerátové kampane zamerané na kvalitu predávaných potravín si v celoštátnych denníkoch zaplatili napríklad firmy Ahold Czech Republic a Tesco Stores ČR. Ahold navyše vyhlásil v predajniach Albert a Hypernova netradičnú akciu - zákazníkom za upozornenie na predaj po lehotách splatnosti či nesprávne účtovanie sľúbil 50-korunovú zľavu na nákup.
Spoločnosť Ahold platí veľké novinové inzeráty, v ktorých spotrebiteľov ubezpečuje o kvalite ponúkaných potravín, už od začiatku októbra, keď boli uverejnené prvé nelichotivé výsledky kontrol Štátnej pôdohospodárskej a potravinárskej inšpekcie. Sumu investovanú do inzertnej kampane v celoštátnych denníkoch vedenie Aholdu drží v tajnosti. "Tieto informácie nekomentujeme. Je to však niečo navyše nad rámec našich štandardných inzertných aktivít," povedal Libor Kytýr z Ahold Central Europe.
Inzeráty informujúce o systéme kontroly kvality predávaných mäsových výrobkov si v októbri v novinách zaplatila aj spoločnosť Tesco Stores ČR. "Kampaň sme začali robiť, aby sme zákazníkom oznámili, ako je pre nás kvalita ponúkaného čerstvého mäsa dôležitá. Chceme zákazníkov informovať, že vďaka prepracovanému systému kontroly kvality nájdu v obchodoch Tesco vždy len kvalitné a čerstvé mäso," povedala hovorkyňa Tesca Jana Matoušková. Ani ona nechcela uverejniť sumu vynaloženú na tieto inzeráty. Obchodníci, ktorí sa po kontrolnej akcii rozhodli pre inzerátovú ofenzívu, tvrdia, že uverejnené výsledky kontrol predaj mäsa neznížili. "Dôvera zákazníkov mohla byť ohrozená, ale na predajoch sa to zatiaľ neprejavilo," uviedol Kytýr.
Podľa Ivany Pickovej zo Združenia na obranu spotrebiteľov sú inzeráty obchodných reťazcov či odmeny pre nálezcov po záručných lehotách potravín len malým krokom správnym smerom. "Sme presvedčení, že nešlo (pri predaji po záručných lehotách potravín) o zlyhanie jednotlivcov, ale o systémovú chybu. Obchodníci by preto mali radšej investovať do zlepšenia svojich kontrolných mechanizmov a hlavne do personálu, ktorý by mal mať väčšiu osobnú zodpovednosť za kvalitu ponúkaného tovaru," povedala.
(čtk)