tomobilov. O zisku titulu sa dozvedel po prepočítaní výsledkov sezóny až na nemocničnom lôžku, kde ležal so zlomeným stavcom. V zime jazdí na zimných pneumatikách, svieti po celý rok a deti na zadných sedadlách pripútava! Automobilový pretekár Jaro Homola.
Ovplyvnila nehoda v posledných pretekoch sezóny 2005 vaše ďalšie správanie a vnímanie rýchlosti za volantom?
Keďže som v pretekárskom vozidle absolvoval už viacero nehôd (ľahších aj ťažších), som už aj v tomto smere skúsený a obyčajne to nikdy nemalo psychické následky. Ak by som nemal zlomený stavec, išiel by som v druhý deň súťaže pretekať - auto bolo pripravené.
Budem konkrétny. Ako jazdíte, keď napadne prvý sneh a na cestách sa objaví poľadovica?
Keď napadne prvý sneh vyberiem sa na parkovisko a trocha sa pošmýkam. Je to taký môj každoročný rituál. Na jednej strane mi to spôsobuje radosť, a na druhej strane je to dobrý tréning pred zimou - zistím ako sa auto správa na klzkom povrchu. Ale najdôležitejšie je znížiť rýchlosť a zvýšiť opatrnosť.
Jedenásťkrát ste získali titul majstra SR vo svojej kategórii a tohto roku aj absolútny titul medzi produkčnými vozidlami. Do akej miery ovplyvňujú dosiahnuté výsledky vaše správanie sa za volantom v bežnej premávke?
Myslím si, že veľmi nie. Totiž zisk titulu nemusí vždy svedčiť o tom, že si najrýchlejší. Ono je to aj o tom, že súper spraví viac chýb, má viac porúch na vozidle, nesprávne zvolil pneumatiky, atď. Iste, víťazstvá dodajú viac sebadôvery v ovládaní vozidla, v spoznávaní hraničných možností vozidla a pneumatík. V bežnej premávke to však spravidla nevyužívam.
Úspech v pretekoch automobilov do vrchu závisí od mnohých faktorov. Čistý prejazd zákrut v "ideálnej stope" je úplnou samozrejmosťou. Akú stopu volíte v zime?
Hlavne bezpečnú. Na rovnom úseku sa vozidlo obyčajne správa stabilne, ale v zákrutách hrozí najväčšie nebezpečenstvo. Ak do nich nevidíme, ne-vieme či tam nie je sneh, ľad alebo nejaká prekážka. V zákrute na vozidlo pôsobia aj sily, ktoré spôsobujú šmyk vozidla. Preto platí pretekárske krédo: "Pomaly do zákruty, rýchlo von zo zákruty".
Ktoré zásady bezpečnej jazdy v zime neporušíte aj napriek tomu, že ste pretekár?
Určite nejazdím na hraničných možnostiach: mojich, vozidla a pneumatík. Pri pretekoch musíme často jazdiť v tomto "režime", aby sme dosiahli výsledok. V pretekárskom vozidle máme ochrannú konštrukciu, 6-bodové bezpečnostné pásy, hasiace systémy, prilby. Asistujú nám záchranári a zdravotná služba. Čiže jazdiť pomalšie a predvídavejšie.
Čo považujete za základný pilier bezproblémovej jazdy v chladných mesiacoch ?
Určite bezchybný stav vozidla a zimné pneumatiky. Ďalej opatrnosť, ostražitosť a predvídavosť. Na rozdiel od letných mesiacov, v zime som stále ako na ihlách - očakávam nejaký problém. Som stále pripravený reagovať. V zime je ďaleko dôležitejšie ako v lete "čítať" vozovku. Neustále pozorujem krajnicu či vozovka nenamŕza. Odpo-rúčam si vyskúšať aj citlivé brzdenie - tento manéver prezradí, či je vozovka namrznutá. Treba to však vykonávať na rovine a vtedy, keď nie sú okolo žiadne vozidlá.
Väčšinu roka jazdíte v uliciach hlavného mesta, kde má jazda svoje špecifiká a určite vnímate rozdiel medzi Bratislavou a vidiekom. Aký je (v zime)?
Jazda v zime a v meste je špecifická tým, že sa jazdí s menšími rozstupmi medzi vozidlami, čo si vyžaduje opatrnosť pri brzdení. Práve preto je lepšie sústrediť sa na jazdu, aby sme nepremrhali drahocenný reakčný čas. Na druhej strane sa jazdí v meste pomalšie, takže aj následky nehôd bývajú menšie. Myslím si, že v horských oblastiach majú vodiči viac skúseností so snehom na ceste ako Bratislavčania.
Prvý sneh a nečakaný sneh robí slovenským vodičom problémy. Výsledkom sú kalamitné situácie zapríčinené nehodami. Kde je chyba?
Podľa mňa to má dve roviny. Na jednej strane v každom roku sú cestári počas jesene pripravení, ale keď padne prvý sneh alebo príde poľadovica, sú prekvapení, že to naozaj prišlo. Na druhej strane, keďže toto sa opakuje dlhé roky, treba byť predvídavý a opatrný. Jednoducho v hlave "prepnúť" program z letného režimu do zimného. Napríklad si cez víkend spraviť čas a vybrať sa na parkovisko a vyskúšať si brzdenie a šmyk vozidla. Je to určite lacnejšia cesta ako byť účastníkom nehody. Súčasne sa tak získava sebadôvera.
Existuje ešte stále veľa motoristov, ktorí tvrdia, že dobrý šofér zvládne zimu aj na letných pneumatikách. Vaše úspechy v pretekaní naznačujú, že by ste mali byť dobrý vodič. Zvládate jazdu v zime na letných pneumatikách?
Ten, kto tvrdí o sebe, že v pohode zvládne zimu aj s letnými pneumatikami je buď chvastúň, alebo samovrah. Najsmutnejšie je, že neohrozuje iba seba, ale aj iných účast-níkov premávky. Rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami nie je iba v dezéne (zimný má lamely za účelom lepšieho záberu a brzdenia), ale hlavný rozdiel je v zmesi pneumatiky. Letná pneumatika už pri teplote nižšej ako +7° C stuhne a prestane správne fungovať, t. j. predlžuje sa brzdná dráha a pneumatika prenáša, nezatáča. Od týchto teplôt začína správne fungovať zimná pneumatika. Treba si uvedomiť, že v zime sa jazdí menej ako v lete, a preto sada zimných pneumatík je investícia na 2 - 4 roky. Ja osobne mením letné obutie za zimné, keď teplota vzduchu poklesne na 7-10° C alebo, keď sa už v noci začínajú objavovať prvé mrazy. Radšej skôr ako neskôr. Nebaví ma čakať v rade pred pneuservisom.
Čo v nasledujúcich mesiacoch nesmie vo vašom aute chýbať ?
V každom prípade mením vodu v ostrekovači za zimnú zmes a kontrolujem správnu funkciu stieračov - budú viac používané ako v lete. Do auta putuje škrabka (prípadne aj náhradná), zmeták na sneh a rozmrazovací prípravok. V aute v zime vždy vozím rezervnú zimnú bundu, čapicu a rukavice. Nikdy neviem, či niekde nezostanem na ceste a veľmi sa to vtedy bude hodiť. Ak idem do ťažkých klimatických podmienok, beriem lopatku a aj reťaze.
Legislatíva alebo náš zákon o premávke na pozemných komuniká-ciách sa postupne prispôsobuje štandardom v motoristicky vyspelých krajinách. Schválenie ďalšej novely zatiaľ stojí. Čo si myslíte o používaní detských autosedačiek, povinných zimných pneumatikách a celoročnom svietení?
Som veľkým zástancom spomenutých bezpečnostných opatrení. Osobne si myslím, že bolo veľkou chybou neschválenie zákona o povinnom používaní zimných pneumatík. Argumenty, že sa podobný zákon uplatňuje iba v niektorých krajinách Európy a že to bolo finančne náročné, podľa mňa vôbec neobstoja. Veď koľko stojí ľudský život? Tak isto súhlasím s celoročným svietením. Podľa mňa je dôležité, aby ma ostatní účastníci premávky videli. Plne podporujem používanie detských sedačiek a pripútavanie sa na zadných sedadlách. Kto neprežil nehodu v automobile, možno si nevie predstaviť aké sily pôsobia na organizmus pri nehode. Viď môj prasknutý stavec, a to som bol pevne pripútaný. Najviac mi prekáža bezohľadnosť rodičov voči svojim deťom. Vpredu sú rodičia pevne pripútaní, aby sa im nič nestalo, a vzadu sa deti hrajú na zadnom okne - chrbtom otočené k smeru jazdy, príp. stoja medzi sedadlami. Potom stačí iba prudko pribrzdiť a ...
V takmer celej pretekárskej kariére ste sa upísali značke Citroen a teda prednému pohonu. Aké sú citroŘny a predný pohon na snehu?
Citroen bola automobilka, ktorá vymyslela a začala prvá používať predný pohon. Dnes ho používa asi 80 % osobných vozidiel v Európe. Jeho masové nasadenie je dôkazom toho, že vozidlo s týmto typom pohonu je ľahšie ovládateľné, ako so zadným, a tiež aj výroba takéhoto vozidla je lacnejšia, ako pri pohone všetkých štyroch kolies. Pri jazde na snehu s vozidlami s predným pohonom nezáleží veľmi na značke automobilu.
V tomto roku ste pomerne veľký Citroen Xsara vymenili za krátky špe-ciál C2 Super 1600. Určite vnímate rozdiely v správaní oboch vozidiel v hraničných situáciách. Dajú sa z toho vyvodiť nejaké závery pre bežné vozidlá s takým rozdielnym rázvorom náprav?
Xsara bola stabilnejšia a pokojnejšia. Citroen C2 Super 1600 je malé a vrtké vozidlo, s ktorým musím stále pracovať aj na rovine. Na druhej strane je C2 ľahšie ovládateľné v kritických situáciách. Má výborný podvozok a vynikajúce brzdy. Je to fabrický špeciál vyrobený pre majstrovstvá sveta rely a tam rovný úsek takmer neexistuje a vozidlo musí byť dobre ovládateľné. Xsara bolo vozidlo vyrobené "na kolene" doma.
Ako zvláda šmyk Jaro Homola?
Pretáčavý šmyk
Na pretáčavý šmyk reagujem vytočením predných kolies proti pohybu zadnej nápravy. To znamená, že keď mi v ľavotočivej zákrute zadok vybočí vpravo, treba aj s volantom otočiť vpravo. Ale pozor, iba do určitého momentu, pretože zadná, odľahčená časť vozidla má tendenciu sa prehupnúť na opačnú stranu. Ak sa tak stane, tak celý manéver opakujeme na opačnej strane. Treba mať cit a hlavne si to natrénovať. Toto všeobecne platí pre predný aj zadný pohon. Pri pretáčavom šmyku s vozidlom s predným pohonom niekedy pomôže pridanie plynu, lebo predné kolesá nás ťahajú v smere jazdy.
Nedotáčavý šmyk
Pri vozidlách s predným pohonom vzniká nedotáčavý šmyk, vtedy, ak sme do zákruty vošli príliš rýchlo alebo, ak je v zákrute znížená adhézia (napr. ľad). Takéto vozidlo má tendenciu s prednými kolesami opustiť vozovku smerom von zo zákruty. Vtedy zostáva iba ubrať plyn a čakať, kým pneumatiky opäť získajú potrebnú adhéziu a zatočia do zákruty. Čím je povrch šmykľavejší, tým opatrnejší musíme byť pri uberaní plynu, lebo sa môže ľahko stať, že z nedotáčavého šmyku je hneď pretáčavý.
Ručná brzda
Pri menších rýchlostiach sa nedotáčavému šmyku dá pomôcť ručnou brzdou, takže vozidlo dostaneme úmyselne do pretáčavého šmyku a prednú časť vozidla si takto nasmerujeme do zákruty (prejazdy extrémne ostrých zákrut pri vozidlách s predným pohonom na pretekoch rely). Toto je však "vysoká škola" ovládania vozidla a treba vedieť dávkovať intenzitu zabrzdenia zadných kolies pomocou ručnej brzdy. Pozor. Ručná brzda musí brzdiť zadné kolesá. Nie je to tak u všetkých vozidiel.