Bratislavčania sú vo výhode - na nedoplatky sa môžu informovať priamo v budove Slovenského rozhlasu. FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Ľudia, ktorí sú podľa evidencie Slovenského rozhlasu neplatičmi, radšej zaplatia nedoplatok, ako by sa mali súdiť alebo naťahovať s rozhlasom. Týka sa to najmä tých, čo majú nedoplatok od 30 do 100 korún. Slovenský rozhlas koncom týždňa rozposlal 253-tisíc výziev na úhradu nedoplatkov, ktoré vznikli za posledné tri roky. Na výzvach na uhradenie nedoplatku je však len suma, ktorú majú ľudia zaplatiť, obdobie, za ktoré dlhujú, však chýba.
Nie všetci si však odkladajú ústrižky alebo výpisy z účtov, takže nedoplatky z konca roka 2002 alebo z roku 2003 nevedia dokázať. Aj keď sú si istí, že koncesionársky poplatok cez SIPO pravidelne platili, nedoplatok radšej zaplatia. Od dohadovania sa s veriteľom a súdu ich odrádza stotisícová pokuta, ak by neuspeli. Peniaze neplánujú vymáhať ani neskôr.
Rozhlas takto môže získať peniaze navyše. Omyly v zozname neplatičov sa ukázali hneď v prvý deň po rozposlaní výziev. Niektorí z tých, čo sa prišli sťažovať do informačného centra v rozhlase, dokázali, že neplatičmi nie sú. Jeden dôchodca žiadal písomné ospravedlnenie. Šéfka sekcie médií a audiovízie ministerstva kultúry Zuzana Mistríková priznáva, že takéto prípady môžu spochybniť správnosť spôsobu vymáhania nedoplatkov. "Nepoznám však všetky plusy a mínusy prečo si rozhlas vybral práve tento spôsob a aké komplikácie boli v administratíve," dodala.
Nedoplatky vymáha súkromná firma BSP Lawyer Partners, ktorá nám odmietla dať informáciu, koľko neplatičov s nedoplatkami do 100 korún eviduje.
Firma BSP tvrdí, že údaje o nedoplatkoch má z rozhlasu. "Predpokladáme však, že platiaci koncesionári si potvrdenia o úhrade poplatkov odkladajú," píše v stanovisku a odporúča, aby sa ľudia v prípade straty ústrižkov obrátili na Slovenskú poštu. Firma kompletné údaje o platbách nemá.
Tí, ktorí platili cez SIPO, si zoznam platieb za posledné tri roky môžu vyhľadať v inkasných strediskách Slovenskej pošty. Vyjde ich to však drahšie, ako je samotný nedoplatok. Pošta si za každý vyhľadaný mesiac účtuje 14 korún. "Nie je to štandardná služba a hľadanie v systéme je komplikované," povedal riaditeľ prevádzky a oddelenia finančných služieb Slovenskej pošty.
Informácie o platbách však musí mať aj rozhlas, pretože pošta mu vždy mesačne posielala výpis zaplatených a nezaplatených platieb.
V diskusii na webovej stránke, ktorá sa venuje tomu, ako nezaplatiť koncesionárske poplatky, odznel názor, že ľudia budú platiť aj za "bordel v evidencii rozhlasu". Ľuďom, ktorí do 21 dní od doručenia výzvy nezaplatia, hrozí súd a pokuta 5000 korún za každý mesiac. Čiže, ak má niekto nedoplatok z januára 2003, pokuta sa počíta od tohto mesiaca a do októbra tohto roka narástla na 110-tisíc korún. (dro)
Gajdošová z rozhlasu: Niektorí ľudia sú pohoršení
"Niektorí sú pohoršení z toho, že rozhlas chce vyberať také úžernícke poplatky z omeškania. My však chceme získať len to, na čo máme nárok - teda základný koncesionársky poplatok. Sami si uvedomujeme, že mesačné sankcie za nezaplatenie koncesií sú privysoké. To bol jeden z dôvodov, prečo sme chceli nový koncesionársky zákon," vysvetľuje ekonomická riaditeľka rozhlasu Hilda Gajdošová.
V prípade, že nastal omyl a platba bola zaplatená, bude rozhlas koncesionárov písomne kontaktovať.
Rozhlas rozposlal aj ďalších 600-tisíc nových výziev neplatičom, ktorí nateraz nie sú v evidencii koncesionárov, ale platia elektrinu.
Gajdošová potvrdila, že ľudia sa za posledný mesiac prihlasujú vo zvýšenej miere, očakáva, že kampaňou by sa dalo získať aj niekoľko desiatok miliónov korún. (zu)
Kontakt
Slovenský rozhlas
Inkasné stredisko Slovenského rozhlasu
Mýtna 1
817 55 Bratislava 15
Telefón: 02/ 57 27 36 17, 02/ 57 27 35 39
Fax: 02/ 57 27 36 17
E-mail: koncesionar@slovakradio.sk www.slovakradio.sk
Slovenská televízia
Odbor koncesionárskych poplatkov
Mlynská dolina
845 45 Bratislava
Telefón: 02/60 61 24 30, 02/60 61 24 71
Fax: 02/60 61 44 47
E-mail: koncesia@stv.sk
Občania
Prihlasovanie
Každý, kto vlastní televízny alebo rozhlasový prijímač je povinný prihlásiť sa do evidencie platiteľov koncesionárskych poplatkov. Slúži na to tlačivo, ktoré je k dispozícií na každej pošte alebo v Slovenskom rozhlase a Slovenskej televízii. Na základe prihlášky je potom občan zaradený do evidencie platiteľov koncesionárskych poplatkov za rozhlasové prijímače.
Platba
Občania platia mesačne za 1 rozhlasový prijímač v domácnosti, pričom môžu vlastniť aj viac prijímačov. (V platbe je zahrnuté aj autorádio.)
Výška poplatku za rozhlasový prijímač je 40 korún mesačne.
Výška poplatku za televízny prijímač je 100 korún mesačne.
Výška poplatku pre dôchodcu je 20 korún za rozhlasový prijímač a 50 za televízny prijímač. (Dôchodcovia platia, len ak nežijú v domácnosti s inou osobou s pravidelným príjmom zo zárobkovej činnosti.)
Realizácia platby
Poplatok platí koncesionár prostredníctvom platobného dokladu
SIPO. Zaplatiť môže v hotovosti na pošte, prostredníctvom doručovateľa alebo bezhotovostne platbou zo svojho účtu v banke či prostredníctvom elektronického bankovníctva.
Sankcie za nezaplatenie
Slovenský rozhlas a Slovenská televízia majú zo zákona možnosť vymáhať neuhradené poplatky na súde a takisto požadovať zaplatenie poplatkov z omeškania. Poplatok z omeškania u občanov je 5000 korún za každý aj len začatý mesiac omeškania.
Od platby sú oslobodení
* cudzinci, ak ich pobyt nepresahuje tri mesiace v kalendárnom roku,
* pracovníci zastupiteľských úradov a misií cudzích štátov, ak nie sú slovenskými štátnymi občanmi,
* občania s ťažkým zdravotným postihnutím (musia dať k nahliadnutiu pracovníkovi pošty preukaz ťažko zdravotne postihnutého a vyplniť tlačivo o vyradení z evidencie).
Zmeny a odhlásenie poplatkov
Platiteľ poplatkov je povinný vyberateľovi poplatkov oznámiť do 30 dní zmenu trvalého bydliska, zmenu priezviska a zmenu výšky poplatku u dôchodcov.
Tieto zmeny treba nahlásiť na príslušnej pošte alebo inkasnom stredisku na predpísanom tlačive, ktoré vydá pošta.
Platiteľ sa môže odhlásiť z evidencie z dôvodu predaja, darovania, alebo zničenia prijímača.
Zánik povinnosti platiť poplatok sa preukazuje čestným vyhlásením na tlačive Evidencia platiteľov - odhlásenie. Tlačivo je na pošte, kde ho aj po vyplnení odovzdá, dostane potvrdenie o odhlásení a následne bude vyradený z databázy platiteľov.
V prípade zaplatenia poplatku po odhlásení sa z evidencie, resp. zmene výšky poplatku, vráti tento poplatok ktorákoľvek pošta v obvode inkasného strediska. Treba predložiť toto tlačivo a doklad o zaplatení poplatku za príslušný mesiac.