Jaroslav Dvorský ako Rodolfo. FOTO - ARCHÍV ŠO BANSKÁ BYSTRICA |
l Kostýmy: Jana Hurtigová l Réžia: Michal Babiak l Premiéra: 21. októbra 2005
K prvej premiére sezóny, Pucciniho Bohéme, si banskobystrická Štátna opera prizvala činoherného režiséra a dramaturga Michala Babiaka. Príbeh zo života parížskej bohémy konca 19. storočia, plný nádherných melódií, dráždivej harmónie a prekrásnych farieb, je stálicou javísk. Od činoherného režiséra by sa teda právom očakával nový uhol pohľadu, oslobodený od konvencie. Žiaľ, Michala Babiaka pri opernom debute zväzoval až priveľký rešpekt pred novým teritóriom.
Jeho Bohéma je úplne tradičná, režijne aj výtvarne. V prvom a poslednom komornom dejstve celkom príjemná, v druhom aj vďaka dobovo verne kostýmovanému zboru, ktorého masívne róby a zmätočné herectvo nesvedčili malému javisku, prepchatá. Žiadny osobitý výklad, nič nové, čo sme v iných Bohémach nevideli. Je to inscenácia, ktorá sa publiku zrejme bude páčiť, no divadelné vody v žiadnom prípade nerozvíri.
Povzbudivým poznaním je stúpajúca úroveň orchestra, ktorý pod vedením nového umeleckého šéfa súboru Mariána Vacha hrá nielen technicky precízne, ale aj farebne a s poéziou. Celkovej koncepcii by prospelo viac dramatických kontrastov.
Hudobné naštudovanie v orchestrálnej jame uspokojilo na bystrické pomery nadmieru, o čosi viac výhrad možno vzniesť k výkonom na javisku. Ostrá a studená farba hlasu Oľgy Hromadovej objektívne nedokáže naplniť vokálny ideál mäkkej, vrúcnej Mimi. Hosťujúci Jaroslav Dvorský (Rodolfo) disponuje slušným materiálom, prijateľnejším vo vyššej polohe, než v insitných hĺbkach. Sladká mäkkosť talianskej frázy je mu však zatiaľ vzdialená. Soprán hosťujúcej Silvie Adamíkovej (Musetta) je nielen ostrý, ale trpí aj nepríjemným vibrátom. Najlepšie výkony premiérového večera podali domáci mužskí protagonisti - farebne impozantný Jozef Benci (Colline), hlasovo komornejší, ale herecky presvedčivý Martin Popovič (bezstarostný Schaunard) a tradične spoľahlivý Zoltán Vongrey (dojemne márnomyseľný, zaľúbený Marcello).
Novú divácku inscenáciu teda už banskobystrická opera v repertoári má. Dúfajme, že skoro príde aj taká, čo nadviaže na ambicióznu tradíciu divadla, ktoré sa nebráni pokrývaniu bielych miest na slovenskej opernej mape, ani inscenačným výkladom so zdravou dávkou provokatívnosti.
Autor: MICHAELA MOJŽIŠOVÁ(Autorka je hudobná publicistka)