Veľa sporov o názov bolo po rozpade federácie

BRATISLAVA – Zamieňaniu podobných názvov a zneužívaniu spotrebiteľa, ktorý sa často orientuje len podľa dojmov a neúplných informácií, u nás nahráva aj nízke právne vedomie o duševnom vlastníctve.

BRATISLAVA – Zamieňaniu podobných názvov a zneužívaniu spotrebiteľa, ktorý sa často orientuje len podľa dojmov a neúplných informácií, u nás nahráva aj nízke právne vedomie o duševnom vlastníctve.

Niektoré spory o názvy sa ťahajú už celé roky. Lebo: „Legislatívu máme síce dobrú, ale keď žalujete v takejto súvislosti, vymožiteľnosť práva je veľmi nízka. Dá sa síce prijať predbežné opatrenie podľa Občianskeho zákonníka, ale súdy aj tak trvajú veľmi dlho,“ povedali nám na ministerstve hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Špecifické spory o nárok na vlastníctvo názvu prepukli napríklad po rozdelení federácie. Šlo o výrobky alebo služby firiem, z ktorých mnohé sa chápali federálne, väčšinou bez príslušnosti k striktne slovenskému alebo českému pôvodu. Po vzniku dvoch štátov si mnohé inštitúcie rýchlo uvedomili cenu názvu alebo ochrannej známky a „prisvojili“ si nárok na ne. Boli to názvy ako ČSA, Česmad, Čedok a ďalšie. Tak vznikli aj spory okolo vlastníctva názvov soletky, májka alebo kofola. Najmä kofola sa stala aj symbolom boja o československé dedičstvo.

Na značku Kofola si dnes nárokuje česká spoločnosť Ivax-CR (bývalá Galena), ktorá vyrába surovinovú bázu – patentovaný sirup. V roku 1999 Ivax zažaloval niekoľko slovenských firiem, produkujúcich nealkonápoje podobné kofole nazývané podobnými názvami – Koffea, Kofča, Šofola, Kofo-la, MK Kofola a iné.

SkryťVypnúť reklamu

Osobitné vyjednávania o uchovaní názvov slovenských výrobkov sa vedú aj v súvislosti s naším vstupom do Európskej únie. Každý štát sa snaží pritom zaregistrovať svoje tradičné domáce produkty. Kým bryndzu nám únia uzná, iné to bude s tuzemským rumom. (ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 581
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 302
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 113
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 332
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu