FOTO - BONTON FILM |
V roku 1989 zavŕšil Nick Wulstan Park šesť rokov prevažne samotárskej práce: vo firme Aardman Studios dokončil dvadsaťtriminútový animovaný film A Grand Day Out. Starý mládenec pán Wallace, domácky vynálezca a zlepšovateľ, spolu so svojím mlčanlivým psíkom Gromitom navštívili Mesiac, aby si ukrojili z jeho hmoty, pretože, ako každý dobre vie, Mesiac je zo syra.
Preto tie diery. A pán Wallace nadovšetko ľúbi syr. Film sa stal senzáciou. Nominovali ho na Oscara. Získal britskú cenu BAFTA. Zachránil pred hroziacim krachom výrobňu syrov Wensleydale. Zrodil sa fenomén. Bábková dvojica, aká nemá obdobu, pre deti i dospelých, typicky britská, a preto svetová.
Nasledujúci film The Wrong Trousers o prefíkanom zlodejskom tučniačikovi mal o sedem minút viac a Oscara mu udelili. Popri hŕbe ďalších cien. Dva roky nato prišlo veľké dobrodružstvo s ovečkami A Close Shave, s ním ďalší Oscar a veľká pompa na festivale v Benátkach. Bolo jasné, že situácia je neudržateľná. Svet čakal na celovečerný film.
Dočkal sa ho v roku 2000, ale bez Wallacea a Gromita. Slepačí úlet bol prvý z piatich dlhých animovaných filmov, na ktorých sa dohodli britské Aardman Studios s americkým DreamWorks Stevena Spielberga. Úspech u divákov bol (a dodnes je) preveľký, na Oscara to však podľa filmovej akadémie nebolo.
Napokon sme sa dočkali a popletený vynálezca s inteligentným psíkom majú vlastný celovečerný film - Prekliatie králikolaka. Ak Slepačí úlet je americký, nabitý nápadmi, akciou, založený na dôslednom parodovaní žánrových klišé, Prekliatie králikolaka je britský. Niektorí, najmä americkí kritici mu zazlievajú, že nemá dostatočne rýchle tempo. Je vraj pomalý, lebo tvorcovia do dlhometrážneho formátu nariedili nápady vhodné na tradičnú polhodinovku.
Nie je to pravda. Nick Park sa, jednoducho, nikam neponáhľa. Hrá sa. Dovolí nám vychutnávať si detaily, ktoré by sme pri divokej akcii na americký spôsob nevnímali (napríklad, fantastické kostýmy lady Tottingtonovej).
Tradičná ručná stop-motion animácia figúrok z modelovacej hmoty je v USA, krajine Walta Disneyho, atrakcia. My, ktorí sme vyrastali na Trnkovi, Týrlovej a ich nasledovníkoch až po Klimta, ju zasa považujeme za čosi prirodzené, blízke, zrozumiteľné.
Prekliatie králikolaka majstrovsky narába s proprietami filmového hororu, pričom spája mystiku (vlkolaci, upíri, satan) s vedeckou fantastikou (Frankenstein), ale odskočí si aj do sféry romance či vojnového filmu. Typický britský absurdný humor je presvetlený a zjemnený úsmevnou poetickou vtipnosťou. Charaktery, ktorými Nick Park obdaril svojich hrdinov, príbeh patrične dochucujú.
Bez ohľadu na to, aký ortieľ nad filmom vyriekne Americká filmová akadémia, je jasné, že vzniklo zábavné vtipné dielo, ktoré i my, dospelí, môžeme vidieť viac ráz, bez rizika nudy, so zárukou pôžitku a nefalšovanej radosti.