FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA - Ľudia na Slovensku najradšej telefonujú Nokiou, vozia sa na Škode, športujú v teniskách Adidas, pijú Zlatý bažant a Coca-Colu, jedia jogurty Rajo a liečia sa celaskonom. Hovoria o tom výsledky prieskumu o najobľúbenejších značkách, ktorý v lete robila spoločnosť GfK Slovakia.
Výskumníci sa pýtali na najobľúbenejšie značky v 26 odvetviach, ako banky, osobné autá, pivo, káva, obchodné reťazce či kozmetika. Tisíc respondentov od 15 do 79 rokov sa pýtali, aké značky v jednotlivých odvetviach poznajú a ktorú z nich majú najradšej.
Prieskum sa robil už tretí rok za sebou. Všetci minuloroční víťazi obhájili svoje pozície, ich náskok sa však v mnohých prípadoch znížil. "Slováci začínajú aktívnejšie vnímať značky. Spozorovali sme postupné znižovanie odpovedí ‚neviem'," povedal výkonný riaditeľ GfK Slovakia Martin Mravec.
Podľa Petra Šveca zo združenia pre značkové výrobky na Slovensku sa už skončila éra dôrazu na technológiu a teraz nastupuje obdobie marketingu a budovania značiek. Ľudia sú ochotní za značku zaplatiť viac ako za podobný výrobok neznámeho pôvodu. "Pri predávaní firiem sú najťažšie rokovania o hodnote značky," povedal.
Rozvoj značiek vo svete prišiel v 50. rokoch, keď obchodníci zistili, že ľudia sú za určitú značku ochotní zaplatiť viac. V 70. a 80. rokoch začali firmy priraďovať svojim značkám hodnoty, ktoré vytvárajú ich jedinečnosť, osobnosť. V zahraničí sa podľa trhovej hodnoty značiek robia rebríčky. U nás sa niečo podobné zatiaľ len chystá. Ak sa značka nepredáva, je jej hodnotu ťažké určiť.
Na Slovensku ešte z čias socializmu pretrváva pomerne silná vernosť značkám. "Slovák je racionálny, tradičný, ale v ostatnom čase aj viac trendový," myslí si Mravec. Značka je veľmi silnou hodnotou a ľudia ju často vnímajú silnejšie ako produkty či informácie, ktoré chce firma komunikovať. Rozhodnutie zmeniť značku môže byť veľmi zložité. V posledných rokoch meno zmenili obaja mobilní operátori, na petržalskom nábreží preto spieval aj Elton John. Mnohí však aj doteraz telefonujú prostredníctvom Eurotelu a Globtelu.
Najlepšie značky podľa Slovákov
Banky
1. Sl. sporiteľňa
2. VÚB
3. Tatra banka
Nákup na splátky
1. Triangel
2. Quatro
3. Home Credit
Obchodné reťazce
1. Tesco
2. Kaufland
3. Lidl
Mobilné telefóny
1. Nokia
2. Siemens
3. Sony Ericsson
Cestovné kancelárie
1. Satur
2. Hydrotour
3. Tatratour
Osobné autá
1. Škoda
2. Mercedes
3. BMW
Športové oblečenie
1. Adidas
2. Nike
3. Puma
Cigarety
1. Marlboro
2. Petra
3. Mars
Pivo
1. Zlatý bažant
2. Šariš
3. Plzeň
Minerálky
1. Budiš
2. Baldovská
3. Mattoni
Čokoláda
1. Figaro
2. Milka
3. Orion
Jogurty
1. Rajo
2. Danone
3. Sabinovská mliekareň
Zdroj: GfK Slovakia