Slováci sú obľúbeným značkám verní

BRATISLAVA - Ľudia na Slovensku najradšej telefonujú Nokiou, vozia sa na Škode, športujú v teniskách Adidas, pijú Zlatý bažant a Coca-Colu, jedia jogurty Rajo a liečia sa celaskonom. Hovoria o tom výsledky prieskumu o najobľúbenejších značkách, ktorý v l

FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

BRATISLAVA - Ľudia na Slovensku najradšej telefonujú Nokiou, vozia sa na Škode, športujú v teniskách Adidas, pijú Zlatý bažant a Coca-Colu, jedia jogurty Rajo a liečia sa celaskonom. Hovoria o tom výsledky prieskumu o najobľúbenejších značkách, ktorý v lete robila spoločnosť GfK Slovakia.

Výskumníci sa pýtali na najobľúbenejšie značky v 26 odvetviach, ako banky, osobné autá, pivo, káva, obchodné reťazce či kozmetika. Tisíc respondentov od 15 do 79 rokov sa pýtali, aké značky v jednotlivých odvetviach poznajú a ktorú z nich majú najradšej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum sa robil už tretí rok za sebou. Všetci minuloroční víťazi obhájili svoje pozície, ich náskok sa však v mnohých prípadoch znížil. "Slováci začínajú aktívnejšie vnímať značky. Spozorovali sme postupné znižovanie odpovedí ‚neviem'," povedal výkonný riaditeľ GfK Slovakia Martin Mravec.

Podľa Petra Šveca zo združenia pre značkové výrobky na Slovensku sa už skončila éra dôrazu na technológiu a teraz nastupuje obdobie marketingu a budovania značiek. Ľudia sú ochotní za značku zaplatiť viac ako za podobný výrobok neznámeho pôvodu. "Pri predávaní firiem sú najťažšie rokovania o hodnote značky," povedal.

Rozvoj značiek vo svete prišiel v 50. rokoch, keď obchodníci zistili, že ľudia sú za určitú značku ochotní zaplatiť viac. V 70. a 80. rokoch začali firmy priraďovať svojim značkám hodnoty, ktoré vytvárajú ich jedinečnosť, osobnosť. V zahraničí sa podľa trhovej hodnoty značiek robia rebríčky. U nás sa niečo podobné zatiaľ len chystá. Ak sa značka nepredáva, je jej hodnotu ťažké určiť.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku ešte z čias socializmu pretrváva pomerne silná vernosť značkám. "Slovák je racionálny, tradičný, ale v ostatnom čase aj viac trendový," myslí si Mravec. Značka je veľmi silnou hodnotou a ľudia ju často vnímajú silnejšie ako produkty či informácie, ktoré chce firma komunikovať. Rozhodnutie zmeniť značku môže byť veľmi zložité. V posledných rokoch meno zmenili obaja mobilní operátori, na petržalskom nábreží preto spieval aj Elton John. Mnohí však aj doteraz telefonujú prostredníctvom Eurotelu a Globtelu.

Najlepšie značky podľa Slovákov

Banky

1. Sl. sporiteľňa

2. VÚB

3. Tatra banka

Nákup na splátky

1. Triangel

2. Quatro

3. Home Credit

Obchodné reťazce

1. Tesco

2. Kaufland

3. Lidl

SkryťVypnúť reklamu

Mobilné telefóny

1. Nokia

2. Siemens

3. Sony Ericsson

Cestovné kancelárie

1. Satur

2. Hydrotour

3. Tatratour

Osobné autá

1. Škoda

2. Mercedes

3. BMW

Športové oblečenie

1. Adidas

2. Nike

3. Puma

Cigarety

1. Marlboro

2. Petra

3. Mars

Pivo

1. Zlatý bažant

2. Šariš

3. Plzeň

Minerálky

1. Budiš

2. Baldovská

3. Mattoni

Čokoláda

1. Figaro

2. Milka

3. Orion

Jogurty

1. Rajo

2. Danone

3. Sabinovská mliekareň

Zdroj: GfK Slovakia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 525
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 187
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 843
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 981
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 716
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 791
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu