Ústavný súd síce rozhodol, že zvýhodňovať nemožno nikoho na základe rasy alebo etnického pôvodu, ale Orgovánová hovorí, že vládna stratégia nespomína dočasné vyrovnávacie opatrenia v súvislosti s rasou či etnickým pôvodom. Preto sa môžu uplatniť aj na iné hendikepované skupiny obyvateľstva, nielen na Rómov.
Vláda ešte začiatkom roka 2003 prijala dokument, v ktorom sa hovorí o integrácii rómskych komunít. V ňom sa píše, že dočasné opatrenia na vyrovnávanie príležitostí nie sú diskrimináciou ostatného obyvateľstva, ale cieľom je dosiahnuť rovnosť jednej skupiny. Rovnosť je totiž základnou podmienkou realizácie ostatných ľudských práv a slobôd.
Podľa Orgonávanej vláda uložila ministerstvám vypracovať koncepcie v tomto duchu. Napríklad ministerstvo školstva vypracovalo materiál o integrovanom vzdelávaní rómskych detí. Podobné dokumenty spracovali aj ministerstvá výstavby a regionálneho rozvoja či zdravotníctva. (sp)
Čo hovorí ústava a čo zákon
"Občania sú slobodní a rovní v dôstojnosti i v právach."
"Základné práva a slobody sa zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z týchto dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať."
(ústava)
"Na zabezpečenie rovnosti príležitostí v praxi a dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania možno prijať osobitné vyrovnávacie opatrenie na zabránenie znevýhodnenia súvisiaceho s rasovým pôvodom alebo etnickým pôvodom."
(antidiskriminačný zákon)
Čo sú to vyrovnávacie opatrenia
Vicepremiér Pál Csáky povedal, že vyrovnávacie opatrenia nie sú prejavom zvýhodňovania, ale len vyrovnávajú práva istých skupín ľudí na úroveň ostatných občanov. Splnomocnenkyňa vlády pre rómske komunity Klára Orgovánová zdôrazňuje, že sú dočasné. Medzi opatrenia možno zaradiť napríklad asistentov učiteľov v školách, nulté ročníky, program výstavby o sociálnom bývaní.
Reprezentujú ich aj terénni sociálni pracovníci, ktorí sú podľa Orgovánovej určení pre rôzne skupiny obyvateľstva - napríklad pre drogovo závislých, ale aj pre rómske osady. "Nevyťahujem špecificky etnicitu," tvrdí Orgovánová. (sp)
História sporu
Február 2004 - Vláda schválila antidiskriminačný zákon, ktorý predstavoval väčšiu ochranu žien, hendikepovaných a menšín. Proti zákonu hlasoval minister Vladimír Palko z KDH, ďalší dvaja ministri za KDH sa zdržali. Vládna verzia ešte neobsahovala sporné ustanovenie o osobitných vyrovnávacích opatreniach.
Máj 2004 - Parlament prijal antidiskriminačný zákon. Poslankyňa SMK Edit Bauer presadila pozmeňujúci návrh o osobitných vyrovnávacích opatreniach, aby sa zabránilo znevýhodneniu súvisiacemu s rasovým alebo etnickým pôvodom. Za zákon hlasovalo 107 poslancov zo 133. V zákone sa definovalo, ako sa uplatňuje zásada rovnakého zaobchádzania v pracovnoprávnych vzťahoch, v oblasti sociálneho zabezpečenia, zdravotnej starostlivosti alebo v školstve.
Október 2004 - Vláda rozhodla z iniciatívy vicepremiéra a ministra spravodlivosti Daniela Lipšica, že sa obráti na Ústavný súd. (sp)