Brazílčanovi Rubensovi Barrichellovi sa nesplnil sen, že by sa v tíme Ferrari mohol stať majstrom sveta. V tejto sezóne skončil v celkovom poradí jazdcov F 1 až na 8. mieste. Po piatich rokoch opúšťa taliansky tím, prestupuje do Hondy. FOTO - REUTERS
Posledné preteky 56. ročníka majstrovstiev sveta formuly 1, Veľkú cenu Číny v Šanghaji, vyhral v nedeľu nový svetový šampión Fernando Alonso za volantom Renaultu a potvrdil, že titul je v správnych rukách. Najmladší majster sveta v histórii F1, 24-ročný Španiel, má všetko. Tímu Renault patrí aj Pohár konštruktérov.
Alonso nastúpil na trón v kráľovskej motoristickej triede po päťročnej nudnej ére Michaela Schumachera a stajne Ferrari. Formulu 1 osviežila mladá krv, s Alonsom dlho bojoval o prvenstvo 26-ročný Fín Kimi Räikkönen. Obaja si v šampionáte vybojovali po sedem víťazstiev.
"Kimi mal rýchlejšie auto, ale aj viac mechanických problémov s ním," vystihol základ svojho úspechu Alonso. Prvý španielsky majster sveta v efjednotke mal spoľahlivejšie vozidlo, iba raz, v Kanade nedošiel pre poruchu do cieľa (v USA neštartoval) a 15 ráz stál na stupni víťazov. Alonso si v prvých štyroch pretekoch urobil náskok a prvé miesto si udržal, odolal náporu prenasledovateľov. Fernando jazdil rýchlo, bez chýb, takticky umne a vedel sa vyrovnať s veľkým tlakom. Skúsený šéf tímu Renault Flavio Briatore mal správny cit, keď ho pred štyrmi rokmi angažoval ako testovacieho jazdca.
Sezóna s rekordným počtom 19 veľkých cien bola pohromou pre M. Schumachera a Ferrari. Obhajca titulu získal iba jedno víťazstvo, aj to v škandálnych pretekoch v americkom Indianapolise, kde po problémoch s pneumatikami Michelin nastúpilo na štart iba šesť jazdcov z troch tímov. Červené autá Ferrari sa prepadli do priemeru. Doplácali na pneumatiky Bridgestone, ktoré nestačili na konkurenciu. Viac sa čakalo aj od tímov Toyota, Williams, BAR-Honda.
Sezóna 2005 priniesla niekoľko noviniek v pravidlách - motor musel vydržať už na dva pretekárske víkendy, jazdci používali jednu sadu pneumatík na kvalifikáciu aj na preteky, systém kvalifikácie sa menil ešte aj v priebehu roka. Do kolotoča F 1 pribudla nová trať v tureckom Istanbule, premiéru v majstrovstvách sveta zažili piati jazdci - Narain Karthikeyan z Indie, Tiago Monteiro z Portugalska, Holanďan Christian Alberts, Rakúšan Patrick Friesacher a Talian Vitantonio Liuzzi. A všetci bodovali.
Na budúci rok sa v seriáli F 1 už neobjavia tímy Jordan, Sauber, Minardi. Menia vlastníkov. Honda a BMW prídu so svojimi vlastnými stajňami. Brazílčan Rubens Barrichello jazdil v Číne posledné preteky za Ferrari a stane sa spolujazdcom Angličana Jensona Buttona v Honde, jeho miesto pri M. Schumacherovi zaujme krajan Felippe Massa zo Sauberu. Pripravujú sa aj ďalšie zmeny. Pokračujú úpravy pravidiel, terajšie desaťvalcové motory nahradia osemvalce.
Veterán M. Schumacher na Ferrari bude chcieť znova bojovať o titul, aj dvojnásobný vicemajster sveta Räikkönen na McLarene by rád zosadil Alonsa a svoje budú chcieť povedať aj nové tímy. Po vydarenej sezóne 2005 môže byť príťažlivý aj ďalší ročník.
Pretekári na stupni víťazov v sezóne 2005
Austrália: 1. Fisichella, 2. Barrichello, 3. Alonso
Malajzia: 1. Alonso, 2. Trulli, 3. Heidfeld
Bahrajn: 1. Alonso, 2. Trulli, 3. Räikkönen
San Marino: 1. Alonso, 2. M. Schumacher, 3. Wurz
Španielsko: 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Trulli
Monako: 1. Räikkönen, 2. Heidfeld, 3. Webber
Európa: 1. Alonso, 2. Heidfeld, 3. Barrichello
Kanada: 1. Räikkönen, 2. M. Schumacher, 3. Barrichello
USA: 1. M. Schumacher, 2. Barrichello, 3. Monteiro
Francúzsko: 1. Alonso, 2. Räikkönen, 3. M. Schumacher
V. Británia: 1. Montoya, 2. Alonso, 3. Räikkönen
Nemecko: 1. Alonso, 2. Montoya, 3. Button
Maďarsko: 1. Räikkönen, 2. M. Schumacher, 3. R. Schumacher
Turecko: 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Montoya
Taliansko: 1. Montoya, 2. Alonso, 3. Fisichella
Belgicko: 1. Räikkönen, 2. Alonso, 3. Button
Brazília: 1. Montoya, 2. Räikkönen, 3. Alonso
Japonsko: 1. Räikkönen, 2. Fisichella, 3. Alonso
Čína: 1. Alonso, 2. Räikkönen, 3. R. Schumacher