K poslucháčom dobrej muziky sa dostáva vzácna hudobná rarita slovenskej rockovej histórie. Skupina so zdanlivo záhadným názvom GATTCH koncertne pôsobila v rokoch 1969 až 1974 a popri Vargovom Collegiu uchvátila nielen hudobných fajnšmekrov. Vyzretý prejav pätice mladých muzikantov – konzervatoristov zo zdanlivo vidieckeho prostredia Nových Zámkov a Serede zapôsobil tak, že už v roku 1969 na prvom a, žiaľ, aj poslednom slovenskom beat-festivale boli vyhlásení za objav roka.
Pôvodne kvinteto muzikantov (počiatočné písmená ich prezývok sú vlastne oným záhadným názvom skupiny) sa odchodom gitarovej rytmiky stáva trvalým kvartetom: Juraj George Štefula – bicie nástroje a perkusie, Ľudovít Ali Beladič – klavír, Tomáš Tomy Rédey – sólová gitara a husle, Anton Tony Lančarič – basová gitara. Táto štvorka plní sály na Slovensku a v Čechách, čo potvrdzujú koncerty aj vo vypredanej pražskej Lucerne pred už vtedy pomerne náročným publikom. GATTCH vo svojej dobe fascinoval náročnejších poslucháčov nezvyčajnou a novátorskou kombináciou rockpopu a jazzrocku, kde hudobne a zvukovo dominoval najmä Beladičov dynamický a zámerne takmer agresívny prejav na koncertných krídlach Petroff.
Dvojkompakt pod názvom GATTCH komplet teda po tridsiatich rokoch prináša súčasníkovi ucelený pohľad na kapelu, ktorá existovala a úspešne účinkovala v paradoxne najhlúpejšom období tzv. normalizácie. To bolo nepochybne aj príčinou, že tejto fascinujúcej a doslovne dobovo kultovej formácii dovolili vydať iba jeden vinylový EP nosič (Opus 1971) a jednu LP platňu (Opus 1972) .
Medzi osemnástimi skladbami prvého CD tohto kompletu nájdeme diela z oboch opusovských dosiek. Prvé cédečko kompletu Pišťanek veľmi rozumne doplnil ôsmimi skladbami zo súkromného archívu, žiaľ, dnes už nebohého frontmana skupiny Aliho Beladiča, ktoré sa v čase svojho vzniku nedočkali vydania. V tejto osmičke nájdeme tri rarity (Rapsódia, V zelení jarín, Reminiscencia II.), keď basgitaristu Tonyho Lančariča po odchode z kapely nahradil fenomenálny džezman Gabo Jonáš a charakteristiku skupiny rozšíril aj o zvuk svojho povestného soprán saxofónu.
Nosič číslo dva koncipoval editor ako priblíženie atmosféry, ktorú GATTCH dokázali vytvoriť na svojich koncertoch. Šestnásť skladieb je záznamom jedného z najvydarenejších koncertov, ktorý skupina odohrala v lete 1972 v Ostrave. Na obdobie svojho vzniku neobyčajne kvalitná live nahrávka, pochádzajúca zo súkromného archívu Juraja Štefulu prináša ďalšie dielka, v ktorých GATTCH dokázali svoju dobovú výnimočnosť a nadčasovosť. Okrem iných si poslucháč môže porovnať realizačnú predstavu kombinácie klasiky a rocku v d-moll koncerte pre klavír a orchester od J. S. Bacha. Skupina dokázala za relatívne krátky čas svojho pôsobenia dobyť vtedajší Olymp československého rocku, nie prostredníctvom lobizmu vydavateľov a falošných mediálnych kampaní, ale poctivým kumštom, drinou, skromnosťou, no najmä odvážnymi víziami rockovej muziky bez manierizmu viacerých dnešných pseudohviezd.
Spomienkový album GATTCH komplet je mimoriadne príjemným hudobným a najmä umeleckým osviežením v záplave nosičov, ktoré sa v súčasnosti objavujú na slovenskom hudobnom trhu, a nemal by chýbať v žiadnej diskografii milovníkov kvalitného rocku.
Autor: VLADO SRPOŇ(Autor je publicista)