FOTO SME - JANA BEŇOVÁ |
BANSKÁ BYSTRICA - Do takmer 60 kaviarní, barov, pubov a reštaurácií v Banskej Bystrici začnú chodiť od budúceho týždňa ľudia zapojení do kampane s názvom Na veku záleží. Cieľom projektu tabakového koncernu je prispieť k zamedzeniu dostupnosti cigariet neplnoletým.
Organizátori akcie urobili predčasom testy personálu v 170 baroch a reštauráciách. Zisťovali, či je obsluha schopná odhadnúť vek piatich mladých ľudí. Výsledky boli šokujúce. Vek všetkých piatich uhádlo len 0,7 percenta opýtaných, žiadnu správnu odpoveď nedalo až 35 percent .
Ďalšou alarmujúcou správou je informácia Svetovej zdravotníckej organizácie, ktorá nepredpokladá, že najbližších 20 rokov klesne počet fajčiarov na svete. Kampaň priniesla už údajne prvé výsledky. Slovenská obchodná inšpekcia konštatovala, že počet porušení zákona klesol oproti obdobiu spred piatich rokov o viac ako polovicu.
Sekčný šéf obchodu a ochrany spotrebiteľa na ministerstve hospodárstva Jozef Horváth hovorí, že štát nemá dostatok prostriedkov, aby robil podobné kampane. Preto túto aktivitu uvítal.
Porušovanie zákona o predaji tabakových výrobkov mladistvým kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Pri porušení zákona môže udeliť pokutu do 200-tisíc korún. Viceprezident Zväzu hotelov a reštaurácií Ján Kučera však tvrdí, že rozdávanie najvyšších pokút je problematické.
Podľa sekčného šéfa ministerstva nestačí represia a kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie. K riešeniu problému údajne prispievajú práve podobné akcie a osveta. Horváth to nazval etickou samoreguláciou. (wm)