Global Management Challenge Euromanager je medzinárodná tímová súťaž, ktorej podstatou je simulácia obchodov na fiktívnom trhu. Táto súťaž sa koná od roku 1980 vo viac ako 16 krajinách sveta a získava čoraz väčšiu popularitu medzi študentmi vysokých škôl, aj vo firemnom prostredí. Pre študentov predstavuje vynikajúcu príležitosť overiť si svoje poznatky a skúsenosti v praxi, pre zamestnancov firiem je zároveň vynikajúcou školiacou metódou.
Medzinárodná študentská a manažérska tímová súťaž Global Management Challenge Euromanager vstúpila už do svojho IV. ročníka. Práve v týchto dňoch prebieha registrácia tímov, ktoré sa chcú zúčastniť. GMC Euromanager je už 25 rokov najväčší projekt v oblasti simulácie stratégie riadenia na svete. Je určený najmä pre študentov, ktorí chcú získať skúsenosti so simulovaným trhom a zároveň si chcú na tomto poli vyskúšať svoje teoretické znalosti.
Podstatou projektu je simulácia business reality vo prostredí fiktívnej firmy. Troj až päťčlenné tímy študentov sa zrazu ocitnú v pozícií top manažmentov veľkých podnikov. Ako vedúci pracovníci rozhodujú o budúcnosti fiktívnej spoločnosti, a to v oblasti výroby, marketingu, logistiky, ľudských zdrojov, ale aj financií. Kritériom úspechu je najlepšia cena za jednu akciu spoločnosti. Cena akcií sa pritom mení - podobne ako v skutočnosti - v závislosti na kvalite rozhodnutí riadiaceho manažmentu fiktívnej firmy.
Súťaž nie je časovo náročná, veľký dôraz sa však kladie na rozhodovanie - každé rozhodnutie, ktoré tím príjme, má totiž dopad na jeho celkové postavenie v súťaži. Súťaž sa neustále zdokonaľuje, čo znamená, že na svete prakticky nemá konkurenciu. I keď je základom úspechu dôkladné preštudovanie manuálu hry, súťažné tímy musia mať zároveň dobrú stratégiu a ich členovia musia byť pritom aj dobrými tímovými hráčmi.
Minulého ročníka súťaže za zúčastnilo rekordných 110 tímov z viacerých slovenských vysokých škôl. Tímy prechádzajú tromi národnými a jedným medzinárodným kolom. Do národného slovenského finále postupuje iba osem najlepších tímov. Víťazný tím potom postupuje do medzinárodného finále, ktoré sa bude konať koncom apríla vo Varšave.
Úspech tejto súťaže u nás ilustrujú aj výsledky - študentský tím z Ekonomickej univerzity v Bratislave sa na medzinárodnom finále v Lisabone umiestnil na zaujímavom 6. mieste.
Úzka previazanosť firemného a študentského prostredia formou patronátu firiem nad pridelenými tímami, umožňuje prepojiť teoretické poznatky s cennými skúsenosťami z praktického firemného života. Patronát firiem umožňuje monitorovanie tímov po celú dobu súťaže a možnosť lepšieho spoznania študentov i po osobnostnej stránke v neformálnych situáciách. A práve preto mnoho študentov získalo už od svojich patrónov pracovnú ponuku ako priame pokračovanie vzájomnej spolupráce.
Zúčastnené firmy samozrejme môžu vytvoriť aj vlastný zamestnanecký tím. Tento model je firmami využívaný najmä ako školiaca metóda. Niektoré spoločnosti však ku študentom v tímoch pridávajú svojich zamestnancov a tak lepšie sledujú postupy a aktivity tímu v súťaži. Táto spolupráca umožní študentom bližší kontakt s firmou, poznanie interných firemných procesov aj prostredníctvom stretnutia s vedením spoločnosti. Vďaka takejto úzkej spolupráci je výkon súťažných tímov kvalitnejší a zodpovednosť za prácu na projekte väčšia.
Medzinárodná manažérska súťaž Euromanager je určená práve tým, ktorí sú otvorení novým skúsenostiam, chcú sa ľahšie zapojiť do firemného života a spoznať jeho zákonitosti. Na Slovensku existuje veľmi málo príležitostí takto otestovať svoje sily a porovnať svoje možnosti so študentmi z celého sveta. Preto by táto šanca určite nemala ostať nevyužitá.