BRATISLAVA - Slovenské stíhačky MiG-29 nedokážu spoznať vo vzduchu svojich spojencov z NATO, hovorí bývalý vojenský pilot a štátny tajomník ministerstva obrany Jozef Pivarči. Z deblokácií ruského dlhu pritom na ich úpravy Slovensko dalo viac ako miliardu korún.
Dnes sa pripravuje ďalšia modernizácia lietadiel a celková suma tak presiahne už dve miliardy. Ruská strana i naše ministerstvo obrany tvrdia, že problém sa vyrieši. Niektorí experti o tom vážne pochybujú.
Pivarči si myslí, že MiG-om sme vôbec nemali predlžovať životnosť, lebo ich prevádzka je veľmi drahá. Bývalý minister obrany Ivan Šimko s ním súhlasí a vojenský expert Peter Švec hovorí dokonca o "prekliatí", ktorým sú ruské deblokácie. Práve pre ne sa za veľké peniaze udržiavajú MiG-y pri živote.
Slovensko je poslednou krajinou V4, kde sa ešte s MiG-mi počíta, hoci samotné NATO od nás letecké posily tohto typu nežiadalo.
MiG-om chýba vybavenie, podľa ktorého pilot na obrazovke radaru zaručene rozozná spojenca od nepriateľa. V prípade konfliktu je podľa Pivarčiho riziko, že budú zostreľovať vlastných. Rovnaké riziko by hrozilo aj im, lebo ani spojenecké radary ich nerozoznajú.
Jedna z nákladných modernizácií prebehla v druhej polovici 90. rokov. Aj vtedy sa tvrdilo, že cieľom je prispôsobiť lietadlá systémom NATO. V tom čase z nich odstránili "odpovedač" ruskej výroby Kremnyj, ktorého signál dokázali naše pozemné radary a radary v ostatných lietadlách rozoznať a vďaka tomu lietadlo identifikovať.
Ruský systém nahradili americkým, s ktorým údajne nie je kompatibilná zostávajúca časť avioniky, a tak nemôže spoľahlivo fungovať. Aby bol použiteľný, musel by sa podľa našich informácií vymeniť celý radar, ten však zostal aj po úpravách pôvodný.
Hovorca ministerstva Zenon Mikle pripustil, že lietadlo nie je samostatne schopné spoľahlivo rozlíšiť vzdušné ciele.
Podľa Mikleho to však dokáže iný systém, ktorý je "koordinovaný s riadiacim strediskom NATO".
Do konca roka má byť zmodernizovaných 6 z 12 plánovaných lietadiel. Systém, ktorý dostanú, je rovnaký ako na amerických strojoch F-16. S takýmto riešením podľa Mikleho súhlasilo aj NATO. "Je absolútne vylúčené, aby naše lietadlo zostrelilo bojové lietadlo NATO," tvrdí Mikle.
Pivarči má výhrady aj k tomu, že sa Slovensko vôbec rozhodlo pre modernizáciu MiG-ov, kritizuje ich nákladnú prevádzku. Pripomína, že schválený model rozvoja armády do roku 2010 počítal s iným riešením. Plán je dodnes aktuálny, nikto ho nezrušil, napriek tomu sa nedodržiava.
Pivarči odhaduje, že prevádzka 12 kusov MiG-ov bude stáť armádu ročne dve až tri miliardy korún. V čase pôsobenia na ministerstve presadzoval nákup podzvukových lietadiel.
Aj bývalý minister obrany Ivan Šimko považuje rozhodnutie udržiavať na Slovensku prevádzkyschopné MiG-y za chybu. Vojenský expert Peter Ševc vidí korene problémov nášho letectva v deblokáciách ruského dlhu, ktorý považuje za "prekliatie". Kým dlh existuje, zásadná reforma obrany nášho vzdušného priestoru sa podľa neho bude stretávať s problémami. Aj Ševc považuje MiG-y za zbytočne drahé a neefektívne riešenie. (rp)