Mimoriadna ponuka, super výhodné ceny, všetko čerstvé, výpredaj storočia. To sú všetko viac či menej obohrané pesničky, ktorými nás každý deň kŕmia nielen reťazce super- či hypermarketov. Pretekajúce bytové poštové schránky pod nánosmi letákov však nie sú jediným priestorom, cez ktorý sa obchodné spoločnosti prezentujú. Svoju nemalú úlohu zohráva aj internet.
Prevládajú farby, pútače a reklamné slogany
Podobne ako pri papierových letákoch, aj dobre graficky zvládnutá internetová stránka môže byť pre obchody základným stavebným kameňom úspechu. Ním je nesporne bezpod-mienečné pritiahnutie zákazníka do prevádzky. Veď asi len malá hŕstka ľudí by odolala a v takom veľkom obchode nič nekúpila.
Tomu sú prispôsobené internetové stránky super- či hypermarketov. Každá sa síce odlišuje, zohľadňuje charakteristické znaky a logo spoločnosti, no inak sú podobné ako vajce vajcu - nešetria farbou, obrázkami, reklamnými sloganmi i pútačmi s veľkými písmenami. Nimi hneď na úvodnej stránke upozorňujú (podľa ich tvrdenia) na výhodné ponuky.
S propagáciou výrobkov a cien sa už obchody popasovali po svojom. Na vypichnutie užšej skupiny produktov stavajú okrem iných Billa (www.billa.sk ), Kaufland (www.kaufland-online.sk ), Lidl (www.lidl.sk ). Naopak Carrefour (www.carrefour.sk) ponúka i listovanie v katalógoch podľa kategórie výrobkov. Zvýrazniť sa dajú novinky v ponuke.
Povšimnutiahodnú opornú barličku zase nájdeme na stránke Hypernovy (www.hypernova.sk ) - Môj nákupný zoznam. Do zoznamu si počas listovania ponúk zachytávame tovarové položky, ktoré nás zaujali. Neskôr sa k nim môžeme vrátiť a trebárs naplánovať si nákup. Zoznam sa dá vytlačiť na tlačiarni alebo poslať elektronickou poštou do našej schránky. Hypernova nás zaujala i sprievodcami po nákupoch, kuchárkou či článkami o zdraví.
Ak sme náhodou nezachytili alebo nedostali aktuálny leták ani vtedy si nemusíme zúfať. Väčšina predajných sietí podáva pomocnú ruku a ponuku v elektronickej podobne si môžeme buď priamo stiahnuť (spravidla vo formáte PDF, vyžadovaný je Acrobat Reader http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html) alebo prehliadnuť na webe.
Nájdime si zamestnanie
Pokiaľ vás obchod oslovil natoľko, že by ste si vedeli predstaviť v ňom i svoj budúci trvalý pracovný pomer alebo brigádu, môžete opäť vyskúšať ponuku z domovských internetových
stránok. Snáď nie je ani jedna z nich, na ktorej by obchodný reťazec neponúkal aktuálne voľné pracovné miesta. Spravidla sa dozviete i bližšie požiadavky na pracovníka. Obvykle nájdete ponuky voľných pracovných miest v samostatnej sekcii Kariéra/Pracovné miesta (napríklad Kaufland) alebo pri informáciách o spoločnosti (Hypernova či Billa).
Spokojní odídu i tí návštevníci, ktorí hľadajú čriepky z histórie a súčasnosti firiem, aktuálny zoznam prevádzok, kontakty alebo informácie pre verných zákazníkov. Na stránkach ďalej nájdeme prístup k rôznym doplnkovým službám, ako sú napríklad elektronické zberne digitálnych fotografií.
Spoločným sprievodným znakom stránok super- či hypermarketov so zameraním predovšetkým na potravinový sortiment je, že neponúkajú elektronický predaj. Len katalógy k nahliadnutiu alebo stiahnutiu. Na nákup cez internet (ako podporu predaja v bežných obchodoch so zľavou) sa zameriavajú skôr iné firmy, napríklad celoslovenská sieť predajní elektrospotrebičov NAY. Na domovskej stránke www.nay.sk sa presne dozviete, či je daný tovar dostupný i vo vami vybranej (najbližšej) predajni.
Spôsob ako ušetriť
Chodenie po prezentáciách jednotlivých obchodných reťazcov má svoje čaro, no svoje čaro môže mať i ušetrený čas alebo dokonca financie, ak sa rozhodnete pre správny obchod. V tomto smere by vám mali pomôcť služby ponúkajúce prehľady ponúk vybraných obchodných domov. Na slovenskom internete podobné monitorovacie služby reprezentuje napríklad www.zlacnene.sk alebo www.konzum.sk . Nechýba diskusné fórum, kde sa môžete podeliť o svoje skúsenosti alebo skúsenosti načerpať.
Pozadu nezostávajú ani obchodno-zábavné centrá
Zábavné centrá s možnosťami nákupov rastú ako huby po daždi. Svoje internetové prezentácie spravidla koncipujú ako virtuálnu prehliadku komplexov. Nájdeme tu rozkreslené mapy poschodí, bohatý obrazový materiál i zoznam prevádzok a sprievodných akcií. Na veľmi slušnej úrovni sú spracované prezentácie bratislavského Polus City Center (www.poluscity-center.sk), Auparku (www.aupark.sk) či košického centra Optima (www.optimake.sk ).
Podčiarknuté a spočítané, prezentácie obchodných reťazcov zodpovedajú stratégiám značiek na trhu. Snažia sa sústrediť na akcie, pritiahnuť záujemcov, no podávajú i pomocnú ruku - stránky môžeme označiť vo všeobecnosti za veľmi prehľadné. Nestratí sa snáď nik.
Autor: Martin Kováč