Dimenzie obchodu na Slovensku rastú

Obchodno-zábavné centrá, hypermarkety, hobbymarkety, väčšie predajne supermarketov a diskontov, to sú obchodné priestory, ktoré v posledných rokoch spotrebiteľ na Slovensku veľmi citlivo vníma.

Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi ich prevádzka bola doménou iba v niektorých mestách, v súčasnosti ich rozptyl smeruje prakticky do všetkých regiónov.

Obchod na Slovensku sa rozvíja dynamicky. Jeho stav sa dá v poslednom období hodnotiť tromi základnými charakteristikami:

  • napredovanie dominantných nadnárodných spoločností,
  • stabilná pozícia obchodu spotrebných družstiev,
  • postupné straty trhových podielov niektorých domácich obchodných spoločností.

Charakteristika súčasného stavu

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Údaje z Ročenky českého a slovenského obchodu 2005 ukazujú, že dominantných TOP 50 obchodných spoločností v roku 2004 dosiahlo celkový obrat 141,5 miliardy Sk. Z tejto sumy obchodné spoločnosti patriace nadnárodným reťazcom získali 76 miliárd Sk napriek tomu, že podiel ich počtu v skupine tvoril iba 26 %. Obchod spotrebných družstiev predstavoval spomedzi hodnotených najväčšie zoskupenie (38 %) a dosiahol celkový obrat 28 miliárd Sk, domáci obchod, ktorého zastúpenie bolo o niečo nižšie (36 %), mal obrat 38 miliárd Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Nemenej zaujímavé bolo rozdelenie dosiahnutého obratu TOP 50 obchodných spoločností podľa štruktúry ich obchodnej siete. Pokým sieť 81 hypermarketov dosiahla obrat 35 miliárd korún a 238 supermarketov 30 miliárd Sk, 1875 samoobslúh a pultových predajní za ten istý čas zaznamenalo obrat len 10 miliárd korún.

V prehľade formátov obchodnej siete na Slovensku viedli v uplynulom roku medzi hypermarketmi spoločnosť Tesco (25), supermarketmi Billa (65), samoobsluhami M-Market (122), pultovými predajňami COOP Jednota Nitra (70), hobbymarketmi bauMax (10), medzi diskontmi Kaufland a Lidl, obe patria do skupiny Schwarz (62). Ďalej v cash&carry Prima Zdroj Holding (17), vo veľkoobchode Metro (5) a nakoniec v kategórii obchodných domov spoločnosť NAY (9). Ako vidieť, štruktúra obchodu zostala pestrou a jej dominantných TOP 50 v roku 2004 prevádzkovalo 2300 obchodných jednotiek.

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebiteľ na Slovensku je atakovaný ponukou dobrého nákupu v dvoch dimenziách. Na jednej strane je to reklamou zdôrazňovaný nákup v stále viac expandujúcej sieti takzvaného tvrdého diskontu, na strane druhej v ponuke spájania nákupu, spoločenských stretnutí a zábavy v obchodno-zábavných centrách.

Medzi týmito krajnými medzami však prebieha obchodná prevádzka väčšiny obchodných spoločností na Slovensku.

Pod jednou strechou

V súčasnosti je na Slovensku v plnej prevádzke 11 obchodno-zábavných centier so súhrnnou plochou vyše 400 tisíc m2. Najviac z nich sa nachádza v Bratislave. Najbližšie dva roky ukazujú ďalšiu vlnu ich výstavby a otvárania.

Signály z Francúzska, Talian-ska i ďalších štátov však ukazujú pokles návštevnosti obchodno-zábavných centier, pretože tamojšie obyvateľstvo začína využívať svoj mimopracovný čas iným spôsobom. Na Slovensku je trend opačný.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovatelia obchodných centier sa pri výbere vhodných foriem oddychovej zložky inšpirujú skúsenosťami zo zahraničia, ktoré prispôsobujú mentalite Slovákov. Nie zanedbateľná črta, na ktorú poukazujú sociológovia i psychológovia, a to je hravosť Slovákov, môže v budúcnosti prilákať zákazníkov do takýchto centier i v menších mestách Slovenska. A tak v Poluse i Auparku možno navštíviť herne, v Avione zas pozrieť trojdimen-zionálne filmy či odreagovať sa na klzisku, vyskúšať si autodráhu alebo zahrať stolný tenis, v Auparku si môžete krátiť čas pri bowlingu alebo v košickej Cassovii súperiť v plážovom volejbale. Teda nie je to iba ponuka obchodnej vybavenosti, ktorá priťahuje čoraz viac návštevníkov.

Atraktívnosť nákupu a zábavy

Symbióza dobrého a kvalitného nákupu spolu so spoločenskými stretnutiami je doposiaľ základom zvyšujúceho sa záujmu. Štruktúra obchodnej siete v týchto centrách si je veľmi podobná. Centrom nákupu je vždy hypermarket, prípadne veľký supermarket, na ktorý nadväzuje sieť značkových obchodov a prevá-dzok služieb. Pestrá ponuka fast-foodu, reštaurácií i kaviarní, je neoddeliteľnou súčasťou toho, čo obyvatelia väčšiny slovenských miest vyhľadávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je bez zaujímavosti, že vo veľkometrážnom obchode týchto centier sa etablovalo iba päť spoločností - Ahold, Billa, Carrefour, COOP Jednota a Tesco. Z nich však mimo týchto centier nepredáva iba Carrefour. S najväčšou pravdepodobnosťou sa toto konštatovanie bude opakovať i v pripravovaných či novootváraných centrách.

Okrem tohto typu obchodu sa na Slovensku na veľkých priestoroch nachádza od šesťdesiat do sto špecializovaných obchodov, medzi ktorými prirodzene plochou dominuje predaj elektro, najmä firiem NAY a Datart, oblečenia Kenvelo, obuvi Deichmann a Baťa, športových potrieb Intersport, Giga-sport, ako aj mnohých iných špecializovaných značkových obchodov.

Trend výstavby pokračuje

Sedem medzinárodných developerských spoločností spolu s dvoma domácimi investormi začalo a v rokoch 2003 a 2004 otvorilo na Slovensku nový formát ponuky predaja služieb a zábavy na jednom mieste. Súčasná výstavba ukazuje, že v najbližších troch rokoch budú v prevádzke takéto centrá i v ďalších slovenských mestách. Po takmer dvojročnej pauze sa ukazuje, že prichádza ďalšia etapa ich otvárania.

SkryťVypnúť reklamu

Na prevádzke takéhoto typu obchodu totiž zarábajú všetci. Mestám sa skvalitňuje infraštruktúra, obchod, a to nadnárodný, značkový, ale aj nezávislý, sa prezentuje a predáva v kvalitnom priestore a spotrebiteľ rád trávi svoj voľný čas v peknom a atraktívnom prostredí. Slovensko je totiž ešte stále v etape, kedy záujem o takéto centrá bude stúpať.

Obchodno-zábavné centrá v SR

Lokalita Názov Developer Plocha Termín
      v m2 otvorenia
Bratislava Soravia Soravia Gruppe 25 000 10/1999
Bratislava Danubia Ségécé International 30 000 06/2000
Bratislava Polus City Center TriGránit Development Corporation 51 500 04/2001
Košice Cassovia Campenon Bernard 24 500 08/2001
Žilina Dubeň TK Development 23 600 10/2001
Bratislava Aupark HB Reavis Group 63 000 11/2001
Bratislava Tatracentrum MP Real Invest 18 300 11/2001
Košice Optima TK Development 36 000 05/2002
Bratislava Avion IKEA 65 000 06/2002
Bratislava Shopping Palace Soravia Gruppe 75 000 11/2004
Trnava MAX Slovakia MAX 10 000 09/2004

Zdroj: TERNO - agentúra pre prieskum trhu, Bratislava 2005

Centrá vo výstavbe

  • Trenčín MAY
  • Nitra Centro
  • Žilina Aupark
  • Banská Bystrica
  • Pezinok Galéria

Zdroj: TERNO - agentúra pre prieskum trhu,Bratislava 2005

Autor: Ľubomír DrahovskýTERNO - agentúra pre prieskum trhu, Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 223
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 673
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 655
  4. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 384
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 209
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 894
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 700
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu