BRATISLAVA - "Všetky fundamentálne veci v Košiciach spoľahlivo fungujú," tvrdí francúzsky marketingový odborník Cyrille Jacobsen, ktorý v nedeľu prvý raz v živote sledoval priebeh Medzinárodného maratónu mieru. "Jediným negatívom je nízky počet bežcov, a to aj po zarátaní účastníkov zo sprievodných podujatí - polmaratónu, súťaží korčuliarov a vozíčkárov."
Jacobsen je marketingovým riaditeľom chýrnej firmy Amaury Sport Organisation (ASO), ktorá usporadúva podobný beh v hlavnom meste Francúzska. Z hľadiska histórie, ako poznamenal, je parížsky maratón "mladší brat košického", založili ho ani nie pred tridsiatimi rokmi (MMM v roku 1924), no štartuje na ňom vyše dvadsaťpäťkrát viac účastníkov. A to jeho štartovú listinu vzhľadom na obmedzenú kapacitu trate uzatvárajú už tri mesiace vopred.
MMM? Zapojte zväz a turizmus!
"Zrejme ide o hlbší problém," myslí si Francúz. "Košickému maratónu by mal v jeho propagácii viac pomáhať národný atletický zväz. Ale aj domáce organizácie pôsobiace v oblasti turizmu. Bežci sú predsa vďačná klientela, radi striedajú maratóny, lebo im to umožňuje spoznávať nové krajiny. Košičania by tiež mali viac spolupracovať s kolegami, ktorí organizujú maratóny v zahraničí."
Jacobsen prišiel na Slovensko na pozvanie Národného športového centra a v pondelok prednášal o tendenciách sponzoringu vo svete športu pred zaplneným auditóriom fakulty športu Prešovskej univerzity. Včera popoludní v prítomnosti francúzskeho veľvyslanca na Slovensku Jacqua Faurea diskutoval na podobné témy s pár novinármi.
Pri kolíske stál aj slávny Killy
Firma, v ktorej Cyrille šéfuje financiám, má pod palcom aj "výkladnú skriňu Francúzska" - Tour de France. Je vlastne filiálkou silnej francúzskej mediálnej skupiny Editions Philippe Amaury (EPA), ktorá vydáva o. i. najrenomovanejší svetový športový denník L'Équipe, denníky Le Parisien či Aujourd'hui en France, ba vlastní aj športový kanál.
Práve L'Équipe pred vyše sto rokmi založil dnes superslávnu Tour de France. V septembri 1992 sa na jeho pôde zrodila tiež Amaury Sport Organisation. Pri kolíske stál aj slávny francúzsky lyžiar Jean-Claude Killy, ktorý sa v tom istom roku postavil na čelo Société du Tour de France.
Na našu otázku, čo médium viedlo k rozhodnutiu prevziať na seba organizáciu a marketing obrovského podujatia, Jacobsen odvetil: "L'Équipe nikdy neplatil ani nesponzoroval Tour de France." Ale usúdil, že tento krok povedie aj k zvýšeniu nákladu denníka. Jacobsen však jedným dychom pripomínal, že redaktori denníka si napriek tomu udržiavajú nezávislosť - ilustroval to na stále ešte čerstvom príklade odhalenia pozitívnych antidopingových vzoriek legendárneho Lance Armstronga z roku 1999.
Tour de France ostane ľudová
Armstrongova veľká éra sa skončila, nás zaujímalo, ako to zmení stratégiu podujatia. "Armstrong bol výnimočnou osobnosťou a Tour výdatne pomohol už len tým, že ju dostal do veľkej pozornosti Američanov. Posledné dva roky, po jeho piatich víťazstvách, však už sledovanosť pretekov začala stagnovať, ak nepoviem, že klesať. Budúcnosť Tour de France som aj po jeho odchode naklonený vidieť optimisticky. Aj formula jeden sa odhodlala k zmenám a záujem o ňu zasa vzrástol."
Žeby aj Tour de France čakali zmeny pravidiel?
"Preteky majú vyše storočnú tradíciu a 73 percent Francúzov verí, že budú existovať aj o ďalších sto rokov. Prevratné zmeny pravidiel si neželajú ani diváci, ani my - Tour ostanú ľudovými pretekmi."
Ich značka má obrovskú silu. "Na získanie sponzorov pre Tour de France netreba vynakladať nijaké obrovské úsilie. Keď ako sponzor odskočil Fiat, okamžite sa ponúkla Škoda," vraví marketingový šéf ASO. "Len vďaka Tour de France môžu prežiť aj niektoré ďalšie, menšie podujatia, ktoré máme v portfóliu."
Zárobkových pretekov je málo
Francúzi organizujú napríklad aj Tour of Qatar či Tour du Faso. Juraj Takáč, generálny riaditeľ Okolo Slovenska, sa zaujímal, či Amauryho firma neuvažuje organizovať či podporiť aj podujatia vo východnej Európe.
"Podujatí, ktoré si na seba zarobia, je málo, dvoch menších sme už museli zriecť," priznal Jacobsen a pripomenul: "Organizácia cyklistických pretekov je v réžii Medzinárodnej cyklistickej federácie."
Predstava, že Tour de France v dohľadnej dobe odštartujú pod Tatrami, ako vyplynulo, je z ríše snov. Stačí si uvedomiť, že jeho konvoj tvorí štyritisíc ľudí a tony materiálu, ktoré by bolo treba letecky presunúť najprv k nám a potom od nás.
Takáč je realista: "My sme v kontakte s organizátormi Tour de France, ale na to, aby sme o čomsi podobnom mohli reálne rozmýšľať, budeme musieť spolupracovať desať rokov."