Obyvatelia Tepličky nedávno bránili svoju pôdu vlastnými telami pred buldozérom. |
Zo "zneužívania demokracie" minulý týždeň obvinil občianske združenia riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. Mal na mysli obyvateľov Považskej Bystrice, pre ktorých nesúhlas vraj štát nestihne dokončiť diaľnicu do Žiliny do roku 2006.
Diaľnicu sľúbila vláda automobilke Kia. Ďalšiu sľúbenú cestu pre Kia, po ktorej majú priviezť zariadenia to továrne, nestihne postaviť pre spor s majiteľmi pozemkov. Ešte pri vykupovaní pôdy pre samotnú továreň nadával primátor Žiliny Ján Slota ľuďom do "hlúpych Tepličanov" a bývalý minister Pavol Rusko neustále hrozil vyvlastňovaním.
Pred dvoma dňami zasa vicepremiér Ivan Mikloš pohrozil obyvateľom Tepličky, že použijú cestu cez dedinu, takže "bývanie sa pre niektorých môže stať až neznesiteľným".
Miklošove slová považuje právny zástupca majiteľov pôdy Maroš Uhaľ za "nešťastné", vyslovené z "pozície moci", ktoré môžu ľudí popudiť. Varuje, že obyvatelia Tepličky si "nenechajú skákať po hlave" a môže sa stať, že 150-tonový lis cez dedinu jednoducho nepustia.
V prípade diaľnice cez Považskú Bystricu hovorí Juraj Smatana z občianskeho združenia Ľudia a príroda o "arogantnom prístupe štátu a diaľničnej spoločnosti, ktorý tlačí ľudí do obrannej pozície".
Problém je okrem iného v tom, že diaľnica pôjde estakádou cez mesto, ktoré za to žiada rôzne kompenzácie, napríklad futbalový štadión. Faktor pripúšťa, že stavba nie je z hľadiska životného prostredia najvýhodnejšia, ale považuje za "chorú myšlienku", že sa to ľuďom v meste má kompenzovať.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík neberie občanom právo na obranu, ale sťažuje sa, že potom sa stavba diaľnice ich vinou veľmi predlžuje.
Právnička Zuzana Dlugošová z organizácie Občan a demokracia namieta, že občania "len využívajú svoje práva dané v zákonoch" a viniť ich za spomaľovanie stavby, považuje za neseriózne. Chyba je podľa nej často aj na strane štátnych orgánov, ktoré porušujú zákony, nedodržujú lehoty a stavba sa potom predlžuje aj súdnymi procesmi.
Dlugošová upozornila, že naposledy pri projekte rýchlostnej cesty Žarnovica - Šášovské podhradie Najvyšší súd nariadil Krajskému úradu v Banskej Bystrici zrušiť územné rozhodnutie na časť cesty cez Žiar nad Hronom. Občania vyhrali spor, pretože práve proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie sa vykonal utajene. Občania nemali možnosť vyjadriť sa, mesto vyvesilo oznam len na úradnej tabuli, hoci vtedy už malo vlastné noviny a televíziu.
ANDREA HAJDÚCHOVÁ