BRUSEL - Predajcovia osobných áut a ľahkých dodávok v Európskej únii si od soboty môžu otvoriť autosalón kdekoľvek sa im zapáči a predávať pod jednou strechou vozidlá rôznych značiek. Európska komisia si od pádu doterajších obmedzení sľubuje ostrejšiu konkurenciu, stlačujúcu ceny. Zástupcovia brandže ani spotrebiteľské organizácie však prevratné zmeny nečakajú.
Na jednotnom trhu EÚ doteraz automobilky mohli obmedzovať svojim dílerom ich pôsobisko a trvať na exkluzivite. Predajcovia tak mohli predávať autá výhradne jednej značky či koncernu. To však od 1. októbra prestalo platiť. Za obmedzujúce klauzuly v zmluvách s distribútormi Európska komisia pohrozila vyšetrovaním, prípadne i súdmi.
Liberalizácia predaja áut sa v EÚ postupne presadzuje už od októbra 2002 a niektorí výrobcovia už od obmedzovania dílerov upustili. Komisia dúfa, že nové pravidlá povzbudia predajcov, aby budovali nové zastúpenia vo viacerých štátoch únie, aby využili rozdiely v cenách.
Generálny tajomník Európskej asociácie automobilového priemyslu Ivan Hodač však žiadnu revolúciu nečaká. "Veľmi by som sa čudoval, keby si napríklad díleri z Dánska (kde sú automobily pred zdanením v EÚ najlacnejšie), začali otvárať showroomy v Česku. Pravidlá sa majú za päť-šesť rokov zase meniť, takže do veľkých investícií sa nikto príliš nepohrnie," povedal Hodač. Skôr ako ďalších výhod pre zákazníkov sa Hodač obáva nežiadúcich vplyvov, ak nové podmienky na budovanie predajní využijú veľkí distribútori, aby z trhu vytlačili menších súperov.
Podľa Európskej komisie sa rozdiel v cenách áut pred zdanením na úniovom trhu v minulých rokoch vďaka liberalizácii a konkurencii zmenšil z 11 na 4,4 percenta. Ale podľa bruselskej kancelárie európskych spotrebiteľov organizácií BEUC je opak pravdou. Ceny v krajinách EÚ sa zbližujú len veľmi málo či vôbec, trh EÚ zostáva roztrieštený a výrobcovia na svojom domácom trhu obvykle predávajú drahšie ako v úniovej cudzine. (čtk)