
Bryndzu si ubránime: „problémová“ bryndza na haluškách sa objaví aj na jednom z billboardov, ktoré v rámci informačnej kampane vydala sekcia Úradu vlády pre európske záležitosti. FOTO - ARCHÍV
BRATISLAVA –
„Príspevky z európskych fondov? Už vidím, ako to pôjde do vreciek niekoľkých politikov a úradníkov, obyčajní ľudia z toho nič nebudú mať. A chcú nám ešte aj predpisovať, čo máme robiť… Zahraničné investície? A nemám to jedno, či ma bude žmýkať môj spolužiak, čo mal ostré lakte a sprivatizoval našu konzerváreň, alebo niekto z Nemecka? Myslíte, že zahraniční podnikatelia prídu, i keď už nebude čo sprivatizovať? Prečo by to robili? Skúpia naše lacné firmy a tým sa to skončí. A nezamestnanosť zostane taká, aká je.“
Vysvetliť skeptickej pani Mravcovej, čo pre jej život bude znamenať vstup Slovenska do Európskej únie, sa rozhodol Úrad vlády. Nový odbor komunikačnej stratégie a vzdelávania začína rozbiehať komunikačnú kampaň na zvýšenie informovanosti obyvateľstva.
Pani Mravcová je fiktívnou osobou, ale jej nedôvera podľa riaditeľky odboru Daniely Kolibovej vychádza z reálnych otázok a postojov bežných občanov. „Slováci nehovoria, že by sme nemali ísť do únie, podporu máme vyše osemdesiatpercentnú. Ľudia sú skôr plní obáv, boja sa ohrozenia materiálnych istôt – dôchodkov, platov, zamestnania. Majú strach z vysokých cien,“ hovorí Kolibová.
Rozhovor s pani Mravcovou, ktorej na otázky odpovedá „expert“ na Európsku úniu, je písaný „ľudovou“ formou, obsahuje prehľadné tabuľky, grafy, príklady. Onedlho by sa mal objaviť ako informačná brožúra.
Úrad vlády v spolupráci so samosprávami rozbehol aj program prednášok v regiónoch. „Ľudia často vôbec nevedia, čo sa nás pýtať. My im hovoríme, čo by sa asi mali spýtať, pretože to bude pre nich dôležité. Sú aj takí, ktorí majú plán, ale netušia, ako by napísali projekt a získali peniaze. Snažíme sa ich vzdelávať v konkrétnych veciach,“ hovorí Kolibová.
Od začiatku februára funguje aj bezplatná infolinka o Európskej únii. V rámci praxe na nej odpovedajú študenti fakulty manažmentu z odboru európska integrácia. „Koľko korún je euro? Je Chorvátsko v únii? Aké budú možnosti štúdia v zahraničí? Budem môcť bývať v Belgicku? Čo sa stane, ak nevstúpime?“
„Odpovedáme na všetky otázky, neexistuje hlúpa otázka,“ hovorí Kolibová.
Súčasťou kampane budú aj tri typy billboardov. Objavia sa najmä v oblastiach, kde je informovanosť najnižšia. Preto ich napríklad v Bratislave bude dosť málo. Billboard s bryndzovými haluškami podľa informácií SME osobne presadila vicepremiérka Mária Kadlečíková.
Komunikačná kampaň je financovaná z rozpočtu vlády, na vzdelávacie aktivity prispelo rakúske ministerstvo zahraničných vecí. Úspešnosť kampane by mal v júni zmapovať prieskum verejnej mienky. (mar)