BRATISLAVA - Vodiči sa môžu tešiť na ďalšie úseky diaľnic. Do termínu parlamentných volieb v septembri budúceho roka stavbári odovzdajú omnoho viac kilometrov diaľnic, ako za doterajšie tri roky pôsobenia druhej Dzurindovej vlády.
Otváranie diaľnic je už tradičnou súčasťou predvolebnej kampane, s ktorou začal Vladimír Mečiar. Mečiar si k strihaniu pások na nových diaľničných úsekoch pozýval zahraničné hviezdy šoubiznisu. Za Dzurindu sa v roku 2002 otváral pred voľbami napríklad tunel Branisko.
Sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK, ktorá skúma aj volebné preferencie politických strán, potvrdzuje, že otváranie diaľnic pred voľbami sa oplatí. Veľa voličov stále nie je rozhodnutých, či pôjdu voliť, alebo koho. Mnohým bude impulz "podobného druhu stačiť, aby sa rozhodli pre stranu", ktorá si stavbu diaľnice privlastňuje ako výsledok svojho pôsobenia. "Nepripisoval by som tomu absolútny význam, o výsledku to nerozhodne, ale istý vplyv na určité percento ľudí to máva."
Podobná situácia je aj v Česku. Denník MF Dnes napísal, že na budúci rok zažije krajina diaľničný boom, politici otvoria 72 kilometrov diaľnic. Českí novinári to hodnotia ako spoľahlivý predvolebný ťahák. Mnohé úseky však do volieb otvoriť nestihnú.
Slovenskí politici majú rovnaký problém - veľa stavieb sa dokončí na budúci rok, ale časť z nich až po voľbách. Je pravdepodobné, že vo volebnej kampani politici aspoň spomenú, ktorý úsek diaľnice do konca roka 2006 ešte spojazdnia.
Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka je jednoznačnou prioritou úsek do Žiliny, kde sa buduje továreň automobilky Kia. Okrem neho stavbári pracujú aj na rýchlostných cestách najmä na strednom Slovensku.
Vláda má okrem diaľnic pripravený ďalší pútač pre voličov. Pred voľbami plánuje otvoriť takmer dve desaťročia rozostavanú budovu SND.
Úseky diaľnic, ktoré dokončia do volieb
* Ladce - Sverepec, úsek odovzdajú v decembri 2005, dĺžka 10 kilometrov (1,9-kilometrový úsek pri Ladcoch sprevádzkovali už vlani v lete). Prechádza množstvom roklín, je na ňom veľa mostov, najdlhší má vyše 900 metrov. Úsek sa končí pred Považskou Bystricou, kde sa zatiaľ diaľnica nestavia.
* Úseky diaľnic od Považskej Bystrice smerom do Žiliny (necelých 30 kilometrov) chcú odovzdať do konca roku 2006, postupne ich budú odovzdávať v auguste, septembri, októbri a novembri. Napríklad tento piatok poklepú základný kameň úseku Hričovské Podhradie - Žilina Strážov, čo je posledná časť diaľnice do Žiliny, do užívania ju dajú v novembri 2006.
* Bratislava Prístavný most - Viedenská cesta, úsek odovzdajú v decembri 2005, dĺžka štyri kilometre. Cez Petržalku spojí už existujúcu diaľnicu s budovaným diaľničným tunelom Sitina.
* Tunel Sitina v Bratislave, dĺžka 1,5 kilometra, dvojrúrový. Odovzdať ho plánovali v máji 2007, ale stavajú ho rýchlejšie, postupne sa termín odovzdania skracuje. Naposledy odhadovali termín odovzdania na december 2006, ale nie je vylúčené, že sa posunie ešte bližšie k voľbám. Celý úsek Lamač - Staré grunty meria 3,3 kilometra.
* Važec - Mengusovce, dĺžka 12,2 kilometra, úsek sa bude odovzdávať postupne, niektoré časti ešte pred voľbami. Do volieb nedokončia 250-metrový tunel Lučivná. Pôvodne na tomto úseku nemali pracovať tak rýchlo, ale Národná diaľničná spoločnosť tam presunie peniaze z 18-kilometrového úseku Žarnovica - Šášovské Podhradie. Výstavbu medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím zastavil súd.
* Skalité - Zwardoň, malú časť úseku práve odovzdávajú do užívania.
* Hronský Beňadik - Tekovské Nemce, rýchlostná komunikácia, jeden pruh je dávno postavený, druhý odovzdajú do mesiaca.
* Rudno nad Hronom - Žarnovica, rýchlostná komunikácia s dĺžkou 5,5 kilometra, chcú ju dať do užívania v septembri 2006.
* Obchvat Žarnovice, druhý pruh rýchlostnej cesty s dĺžkou 4,5 kilometra, chcú ho dať do užívania v septembri 2006.
* Obchvat dediny Figa a obchvat Oždian, rýchlostná komunikácia zatiaľ v polprofile s dĺžkou 3,3 kilometra a 6 kilometrov, začnú ju stavať teraz, dokončia o rok.