BRATISLAVA - Generálny riaditeľ kórejskej automobilky Hyundai Čong Mong-ku sa včera na Ostravsku obzeral po najvhodnejšej lokalite na nový európsky závod automobilky. Hoci vedenie koncernu zatiaľ potvrdilo Česko len ako jedného z možných kandidátov, viaceré nezávislé zdroje mu pripísali veľmi vysokú pravdepodobnosť úspechu. Slovensko, kde sa práve stavia závod sesterskej Kie, je spolu s Maďarskom a Poľskom ďalšou možnou lokalitou pre Hyundai.
Ak Česko presvedčí šéfa Hyundai, získa investíciu 1,9 miliardy dolárov (61 miliárd korún), ktorá vytvorí dve až tri tisícky pracovných miest. V roku 2009 by mal závod naštartovať výrobu tristotisíc áut ročne. Takú istú kapacitu bude mať nedávno otvorený závod automobiliek Toyota a PSA v Kolíne. Tretia česká automobilka Škoda z koncernu Volkswagen má tento rok vyrobiť 460-tisíc áut. S celkovou výrobou 1,1 milióna áut ročne bude Česko po Slovensku najväčším svetovým výrobcom áut na obyvateľa.
České médiá upozornili, že koncern Hyundai sa na Slovensku popálil, keď vláda čelila problémom s výkupom pozemkov a termínmi stavania diaľnic. Podľa analytika Tatra banky Roberta Pregu však problémy nemusia znamenať automatickú diskvalifikáciu Slovenska z ďalšieho výberu. "Celkový dojem zo Slovenska, aj vzhľadom na výšku vládnej pomoci, nemôžu mať zlý. Okrem toho, asi si budú dávať väčší pozor na to, aby mali veci ako pozemky ošetrené dopredu," povedal Prega.
Šéf Hyundai včera rokoval s českým premiérom Jiřím Paroubkom, ale žiadnu dohodu o štátnej asistencii pre investora nezverejnili. Podľa českých médií sú však samozrejmé daňové prázdniny, budovanie diaľnice a ďalšej infraštruktúry a príprava pozemkov.
V prípade umiestnenia závodu v Česku by sa závod Hyundai nachádzal iba 100 kilometrov od žilinskej Kie. V okruhu 400 kilometrov by na území bývalého Československa bolo šesť veľkých závodov. Podľa Pregu to síce môže znamenať konkurenciu pri získavaní pracovníkov, ale aj výhodu spoločných dodávateľov.
Na riziká silnej koncentrácie automobilového priemyslu majú ekonómovia rôzne názory. "Prípadná recesia môže ovplyvniť celé odvetvie. Varovným príkladom sú úsporné opatrenia Volkswagenu, ktorý uzatvára či obmedzuje nevyťažené prevádzky, na čo doplácajú aj dodávatelia," napísali české Hospodářské noviny. Podľa Romana Pregu však takéto riziko hrozí skôr z dlhodobého pohľadu. "Krátkodobo nám to prináša mnohé výhody."
(jj, čtk)