BRATISLAVA - Slovenská televízia i TV JOJ začali v septembri s "interaktívnou vedomostnou súťažou", aby na nej zarobili. V skutočnosti na správnu odpoveď netreba mať takmer žiadne vedomosti, ale tisíce až desaťtisíce telefonátov divákov sú významným zdrojom príjmov. Každý totiž stojí 36 korún vrátane DPH.
Relácie sa volajú Peniaze na ruku (STV) a Super výhra (TV JOJ), majú rovnaký princíp a pripravuje ich na kľúč maďarská firma TeleMedia InteracTV LTD. Líšia sa len grafikou a prejavom moderátoriek.
Ľudovít Tóth z JOJ povedal, že relácia je pre ich televíziu zisková, ale má potvrdenie od ministerstva financií, že nejde o hazardnú hru, ktorá by si vyžadovala individuálne povolenie.
Branislav Zahradník pre týždenník Eurotelevízia vyhlásil, že do konca roka chcú na relácii zarobiť 4 milióny. STV nedávno predĺžila reláciu o ďalších 15 minút a vysiela ju trikrát denne.
Rada STV si dala predložiť od vedenia televízie zmluvy, aby preverila výnosy z relácie a náklady spojené s prípadným odstúpením od zmluvy.
Základná úloha súťaže je veľmi jednoduchá a moderátorka divákom významne pomáha. V prípade výhry ide o niekoľko tisíc korún. Naopak, bonusová otázka v hodnote desiatok tisíc je taká ťažká, že odpovedať v časovom limite je takmer nemožné.
Obe televízie sa snažia nasadiť za moderátorky známe tváre. V JOJ je to rosnička Klaudia Guzová či Petra Lenártová z Dievčaťa za milión. V STV sa čaká na príchod Andrey Ušiakovej, ktorá moderovala erotické šou.
Andrej Holák z Rady pre vysielanie a retransmisiu povedal, že hoci zaznamenali sťažnosti, ich podstatou je skôr ochrana spotrebiteľa, na čo nemá rada priamy dosah.
Podobný problém rieši aj česká licenčná rada, ktorá sa v septembri obrátila na Českú obchodnú inšpekciu, aby sa zaoberala problémom nečitateľného uvádzania telefonických hovorov a esemesiek v rámci televíznych súťaží. (zu)