Premiér Mikuláš Dzurinda prišiel na večeru s predsedom predstavenstva Hyundai-Kia Automotive Group Mong-Koo Chungom ako prvý, ešte pred šiestou. Na námestí bolo množstvo televíznych štábov a Kórejčanov, ktorí vyzerali byť pred príchodom Dzurindu nervózni. Stretnutie sa začalo úctivými gestami. Problém výšky štátnej pomoci na večeri podľa Dzurindu však s Chungom nevyriešili, lebo návšteva „muža číslo jeden tejto korporácie nemôže byť o tom“. Návšteva má podľa Dzurindu globálny charakter, ostatné je záležitosťou manažérov KIA Slovensko a našich ministerstiev. „Budeme to riešiť tak, aby sa reputácia Slovenska vplyvom úspeš nej investície ešte zvýšila,“ povedal premiér. FOTO SME - PAVOL MAJER |
BRATISLAVA - Výdavky štátu na výstavbu automobilky Kia sa môžu zvýšiť o 5,8 miliardy korún. Daňových poplatníkov by tak príchod investora vyšiel až na 13 miliárd.
Vláda včera vzala na vedomie správu o tejto hrozbe, ktorú predložil zastupujúci minister hospodárstva Ivan Mikloš z SDKÚ, a podľa ktorej je "takýto stav z hľadiska štátneho rozpočtu ťažko akceptovateľný". Správa je v podstate ostrou kritikou práce bývalého ministra hospodárstva Pavla Ruska.
Pôvodne mal štát minúť 7,4 miliardy a podľa investičnej zmluvy môže od nej Kia odstúpiť "výlučne na základe svojho obchodného úsudku" a nemá pritom "žiadnu povinnosť vrátiť akúkoľvek štátnu pomoc".
Hlavnou príčinou viac ako 77-percentného navýšenia nákladov je podľa správy zlá príprava a manažovanie projektu. Už na samom začiatku údajne malo byť slovenským vyjednávačom zrejmé, že záväzky Slovenska voči investorovi "sú časovo, finančne, a vo vzťahu na počet vlastníkov pozemkov a možnosť priechodnosti jednoduchého výkupu vysoko rizikové".
Dodatočné náklady takmer dve miliardy sa objavili napríklad v súvislosti s prísľubmi vybudovať pre automobilku školiace stredisko, rekreačné zariadenie, policajnú a požiarnu stanicu a zdravotnícke zariadenie. Ďalšie neplánované peniaze treba na ubytovanie kórejského manažmentu a vzdelávanie jeho detí. Rusko podľa správy vládu zavádzal, keď tvrdil, že "tieto výdavky sú súčasťou nákladov, ktoré boli schválené na projekt".
Na dodatočnú štátnu pomoc asi za pol miliardy Kia zase získa nárok, ak splní svoje predsavzatie zvýšiť produkciu budúcej továrne z 200-tisíc na 300-tisíc áut ročne.
Mikloš ako minister financií podľa správy opakovane Ruska žiadal, aby vláde predložil čerstvý odhad všetkých nákladov štátu. "Minister hospodárstva tak neurobil, a naopak, náklady štátu sa bez vedomia vlády postupne ďalej výrazne zvyšovali."
Hranica maximálnej štátnej pomoci je podľa pravidiel Európskej únie 15 percent oprávnených nákladov investora. Podľa správy panujú pochybnosti, či sú oprávnené aj také náklady, ako napríklad na ubytovanie, fungovanie firiem Govinvest I a II, či Žilina Invest, stavbu železnice a výkup pozemkov "nad strop zakotvený v investičných zmluvách".