BRATISLAVA - Firmy, ktoré inzerujú počas vysielania reality šou VyVolení, môžu prísť o tisíce zákazníkov. Značná časť katolíkov im totiž hrozí, že od nich nebudú nakupovať tovar. Nespokojenci tak chcú poukázať na údajnú nemorálnosť šou, ktorú vysiela televízia JOJ. Protestnú petíciu zatiaľ podpísalo asi 100-tisíc ľudí.
"Chceme, aby takto došlo k zníženiu inzercie," povedal hovorca Konferencie biskupov Slovenska Marián Gavenda. Označil to za "komerčný tlak", ak program nadobudne "nemorálny ráz".
Cirkev vraj nechce bojovať proti reality šou ako takým, pretože niektoré sa podľa nej celkom podarili. Už prvé diely VyVolených sa vraj priečili zásadám morálky, lebo niektorí súťažiaci sa sprchujú pred kamerami nahí, rozprávajú o sexe alebo používajú vulgárne slová.
Katolíci si myslia, že vedenie televízie nedodržalo svoje slovo, že program nebude nikoho pohoršovať, a preto sa chcú obrátiť i na licenčnú radu. Chcú sledovať i ďalšie reality šou, ako napríklad Big Brother na Markíze. Zástupcovia JOJ sa bránia, že nechcú kaziť morálku, ale len priblížiť divákom správanie ľudí v uzavretej komunite.
Reality šou sa nepáči ani kardinálovi Jozefovi Tomkovi. Taká zábava podľa neho neprospieva najmä mládeži. "Cirkev nie je proti radosti. Ale nech je to radosť, ktorá povznáša, a nijako nie radosť, ktorá sa tiahne až niekde k pudovosti. Človek sa nemôže riadiť len pudmi, musí oveľa viac nechať hovoriť srdce, rozum a vôľu," povedal.
V televíziách sú s programami spokojní. Nedeľná premiéra Big Brother bola najsledovanejším programom na Slovensku, pozeralo ju podľa prieskumov takmer 850-tisíc ľudí. VyVolených v nedeľu videlo 260-tisíc divákov. (čtk)