Nedeľa, 22. september, 2019 | Meniny má Móric
ČO BOLO NEHOSPODÁRNE VLANI, V ROKU 2005 UŽ BOLO VÝHODNÉ

Mikloš verzus Rusko

Problémy s výkupom pozemkov pod automobilku Kia sa objavili veľmi rýchlo po tom, čo minister hospodárstva Pavol Rusko informoval o príchode investície do Žiliny.

Ešte v polovici augusta minulého roka ministerstvo hospodárstva v Informácii o procese prípravy lokality pre investíciu Kia Motors Corporation a Hyundai Mobis tvrdilo, že objektívne neexistuje právny dôvod akokoľvek výraznejšie zvýšiť kúpnu cenu pozemkov. Postup by vraj "mohol byť v rozpore so zásadami zachovávania maximálnej hospodárnosti a efektívnosti pri nakladaní s prostriedkami štátneho rozpočtu".

V apríli 2005 však vláda nespokojným vlastníkom pôdy vyhovela. Plán ústupu predložil minister pôdohospodárstva Zsolt Simon. Spočíval v tom, že výkup pozemkov za žiadanú sumu zabezpečí Slovenský pozemkový fond, ktorý na to vyčlení 180 miliónov korún. "Aj keď je tento spôsob v porovnaní s ostatnými možnými spôsobmi riešenia finančne náročnejší, z hľadiska časovej naliehavosti, čistoty právnych úkonov, ako aj priechodnosti ho možno považovať za výhodný," dôvodil rezort pôdohospodárstva.

Keď v auguste 2004 ministerstvo hospodárstva tvrdilo, že nemôže ľuďom vyplatiť priemerne 350 korún/m2, lebo by to bolo nehospodárne, v apríli 2005 vláda takú sumu už považovala za výhodné riešenie.

Minister financií Ivan Mikloš minulý týždeň vytkol Pavlovi Ruskovi zlé manažovanie investície, ale so zvýšenou cenou v apríli súhlasila vláda ako celok. Vznikli tak dve skupiny vlastníkov. Ľudia, ktorí svoju pôdu predali za znaleckú cenu zhruba 150 Sk/m2 a cítili sa vládou podvedení, sa potom prihlásili o zvyšok peňazí. Mali silný argument - štát od nich potreboval aj ďalšie pozemky na infraštruktúru novej továrne.

Petícia vláde

Už 6. mája členovia petičného výboru odovzdali na Úrade vlády petíciu so žiadosťou o doplatenie sumy do 350 korún za štvorcový meter. "O 15 dní nám prišla odpoveď z vlády, že našu petíciu posúvajú na ministerstvo pôdohospodárstva," spomína si členka petičného výboru Margita Mravcová. O niekoľo dní neskôr rezort pôdohospodárstva odpovedal, že v danej veci nemá právomoc, lebo výkup pozemkov zabezpečujú spoločnosti Žilina Invest, Govinvest I. a Govinvest II.

Hoci sa Rusko tiež prihováral za doplatenie sumy, vláda bola proti. Až minulý štvrtok Mikloš po rokovaní so zástupcami automobilky Kia informoval, že štát je ochotný majiteľom už predanej pôdy doplatiť peniaze tak, aby cena metra štvorcového dosiahla 350 korún. Zároveň vláda súhlasila aj s vyššou cenou za pozemky pod infraštruktúru. Celkovo by ústupok mal daňových poplatníkov vyjsť na približne 800 miliónov korún.

Keby vláda vyhovela petícii začiatkom mája, majitelia by zas dnes nemuseli časť peňazí odovzdať právnikom.

Rusko chcel vyvlastňovať, vláda mlčala

Zastupujúci minister hospodárstva Ivan Mikloš hovorí, že Pavol Rusko mal pristúpiť k vyvlastňovaniu hneď, ako problém s pozemkami pre automobilku Kia vznikol. Ministerstvo hospodárstva pritom odporúčalo vyvlastniť nespokojných majiteľov pôdy pod automobilkou Kia ešte v auguste minulého roka. Vtedy vláda na jeho návrh nereagovala.

Dôkazom je výsledok rokovania kabinetu z 18. augusta 2004 o materiáli, ktorý predložil Rusko. Jeho súčasťou bol aj návrh uznesenia, že vláda berie informáciu na vedomie a súhlasí s urýchlenou prípravou podkladov "na realizáciu vyvlastňovacieho konania." Vláda však schválila len časť navrhovaného uznesenia - Ruskov materiál zobrala na vedomie s pripomienkami, ale k návrhu na vyvlastňovanie sa vôbec nevyjadrila.

Samosprávy, ktoré formálne vlastnia firmy, zabezpečujúce výstavbu automobilky Kia, tak nedostali signál, že vyvlastňovanie má podporu vlády. Vyvlastňovanie teda uviazlo a termíny stavby začali horieť. "Teraz už je na proces vyvlastnenia neskoro, pretože by trval tak dlho, že by sa ohrozil termín začatia výroby," povedal minulý štvrtok Mikloš.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  2. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  3. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  7. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  8. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  9. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  1. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 12 807
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 952
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 10 179
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 9 054
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 8 097
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 7 576
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 754
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 583
  9. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 583
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu! 5 040

Neprehliadnite tiež

Šimon Janík.

Na pochod za život prišlo 50-tisíc ľudí, akciu zneužila ĽSNS

Organizátori pochodu sú za akúkoľvek zmenu, ktorá interrupcie sprísni.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Drucker môže byť rozdielový hráč

Čo je menšie zlo – Drucker alebo Kollár?

Komentátor SME Peter Schutz.
CYNICKÁ OBLUDA

Ako sme pred piatimi rokmi sklamali svet

Po desiatich rokoch Gašparoviča, sme v septembri 2014 sklamali očakávania celého zábavychtivého sveta.