Gerhard Schröder je pred televíznymi kamerami suverénny. Potvrdil to aj v tohtoročnej kampani. FOTO - REUTERS |
"Nebola to žiadna otvorená kampaň, ale Merkelová sa stala symbolom zmeny, ktorú väčšina médií podporuje," hovorí pre SME Michael Backhaus, zástupca šéfredaktora denníka Bild. Najčítanejší nemecký bulvárny denník urobil prieskum medzi desiatimi šéfredaktormi najznámejších nemeckých novín. "Skončilo sa to sedem tri pre Merkelovú," hovorí Backhaus.
Denníky v Nemecku nedávajú svojim čitateľom odporúčania
koho voliť, ako je to zvykom ich amerických či britských kolegov. Domovskú tradíciu dodržal len Financial Times Deutschland - odporúčal Merkelovú.
Prvá ženská kandidátka na kancelárku mala na svojej strane aj Bild s triapolmiliónovým nákladom. Hoci tentoraz neviedol najčítanejší bulvár proti Schröderovi
takú otvorenú vojnu ako pred voľbami v roku 2002. Vtedy politológovia tvrdili, že volebný súboj rozhodnú titulky v Bilde v deň volieb, keďže bulvár má aj nedeľňajšie vydanie. Napriek tomu však Schröder zázračne vyhral.
Tentoraz bol Bild striedmejší, vplyv médií však bol asi ešte silnejší ako v minulosti. "Bola to najkratšia kampaň vhistórii, a tak politici využívali každú možnosť, ako osloviť voličov. Robili to hlavne cez médiá. Zvlášť, keď bola kampaň v lete a ľudia dovolenkovali," hovorí Backhaus.
Schröder zabodoval pred televíznymi kamerami. Tak ako v roku 2002 aj tentoraz zvrátil preferencie po televíznom súboji. Pred tromi rokmi sa mu to podarilo až po druhom dueli s vtedajším kandidátom opozície a bavorským premiérom Edmundom Stoiberom.
V prípade Merkelovej to zopakoval hneď po prvej a jedinej konfrontácii.
Prepad preferencií sociálnych demokratov sa zastavil a vládna strana chytila druhý dych. Schröder absolvoval 100 volebných vystúpení, písal voličom osobné listy a jeho pomocníci ich navštevovali priamo doma.
Autor: mim