BRATISLAVA - Kto je nespokojný so svojou zdravotnou poisťovňou, má raz za rok možnosť vymeniť ju za inú. Termín na podanie prihlášky do inej poisťovne je do 30. septembra, jej služby možno potom využívať od 1. januára 2006.
Ponuka jednotlivých poisťovní sa zatiaľ výrazne nelíši, preto medzi nimi nie sú ani hromadné presuny poistencov. Generálny sekretár lekárskej komory Eduard Kováč si myslí, že v systéme povinného poistenia by mali pre všetkých platiť rovnaké podmienky. Priestor na súťaž poisťovní je podľa neho v individuálnom pripoistení. Zdravotné poisťovne tvrdia, že ho rozbehnú budúci rok.
Ľudia si novú poisťovňu vyberajú podľa odporúčaní známych alebo podľa toho, ako ďaleko od ich bydliska má pobočku. Dôležitým kritériom pri výbere poisťovne by mal byť počet zmluvných lekárov v kraji alebo v meste. Poisťovne totiž nemajú zmluvy so všetkými lekármi. Napríklad, na východe Slovenska má najsilnejšiu pozíciu Sidéria, kým na západnom Slovensku má najviac zmluvných lekárov Všeobecná zdravotná a Apollo.
Informácie o pobočkách či počte zazmluvnených lekárov sú na webových stránkach poisťovní. Ten, kto nemá prístup na internet, získa údaje priamo v pobočkách poisťovní. Pre informovanie záujemcov poisťovne Dôvera a Sidéria zriadili telefonický zákaznícky servis, ktorý funguje nonstop. Bezplatnú linku má aj Apollo. Na weboch poisťovní fungujú poradne. Najrozsiahlejšiu poradňu má Všeobecná zdravotná.
Výber poisťovne môžu ovplyvniť aj čakacie lehoty na preplatenie drahých zákrokov - či už operácie, alebo vyšetrenia. Čakacie zoznamy sa v jednotlivých poisťovniach líšia už dnes. Napríklad, pri endoprotézach je rozdiel v čakaní medzi poisťovňami až rok. Tieto informácie však nie sú nikde zverejnené. Poistenec ich môže získať iba od manažmentov nemocníc, primárov alebo prednostov oddelení. Podľa Kováča nie je problém, aby nemocnice tieto informácie poskytli. V budúcom roku budú poisťovne zverejňovať kritériá na zaradenie do čakacích zoznamov, nie však poradovníky.
Po podaní prihlášky si zdravotné poisťovne na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou overia, či poistenec nepodal prihlášku aj do inej zdravotnej poisťovne. Zdravotná poisťovňa vydá klientovi preukaz, až keď úrad odsúhlasí zoznamy poistencov. Ak úrad zistí, že podal prihlášku do viacerých poisťovní, bude mať právo len na úhradu neodkladnej starostlivosti.
Z pôvodnej zdravotnej poisťovne sa poistenec odhlasovať nemusí - urobí to za neho nová zdravotná poisťovňa, ktorá pošle do pôvodnej poisťovne kópiu prihlášky.
Najviac informácií o poisťovniach sa dá nájsť na ich webových stránkach. Sidéria, Spoločná zdravotná a poisťovňa Dôvera cez web ponúkajú aj prístup k účtom poistenca. Na účte si môže poistenec skontrolovať výdavky, ktoré za neho poisťovňa uhradila. Podľa septembrovej novely zákona o zdravotných poisťovniach účty budú musieť obsahovať aj údaje o odvedenom poistnom.
Ten, kto sa nestihne prihlásiť do konca septembra, bude môcť poisťovňu zmeniť až 1. januára 2007. (dro)
Počet zmluvných lekárov v krajoch
Prešovský | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 1771 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 1310 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 2219 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 2081 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 1322 |
Žilinský | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 1688 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 870 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 1907 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 913 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 1065 |
Trenčiansky | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 1202 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 885 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 1724 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 410 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 967 |
Trnavský | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 1294 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 805 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 1427 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 464 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 800 |
Bratislavský | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 2911 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 1338 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 2728 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 289 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 1129 |
Nitriansky | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 1756 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 1328 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 2364 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 952 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 1088 |
Banskobystrický | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 1676 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 1205 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 1777 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 1775 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 1064 |
Košický | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa | 2415 |
Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera | 1535 |
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo | 2424 |
Zdravotná poisťovňa Sidéria - Istota | 2576 |
Spoločná zdravotná poisťovňa | 1340 |
Termíny
- Prihlášku do novej poisťovne treba podať do 30. septembra.
- Odhlásenie zo starej poisťovne vybaví nová poisťovňa.
- Poistný vzťah vzniká od 1. januára.
- Preukaz pôvodnej poisťovni treba vrátiť do 8. januára.
- Lekárovi treba zmenu poisťovne ohlásiť do 8. januára.
Ako sa prihlásiť
Všeobecná zdravotná poisťovňa
prihláška je dostupná na webe poisťovne alebo priamo na pobočke. Prihlášku môže poistenec poslať poštou alebo priniesť osobne.
Web: www.vszp.sk .
Spoločná zdravotná poisťovňa
prihláška je dostupná na webe poisťovne alebo priamo na pobočke. Prihlášku môže poistenec poslať poštou alebo priniesť osobne.
Web: www.szp.sk .
Dôvera
prihláška je dostupná na webe poisťovne alebo priamo na pobočke. Prihlášku môže poistenec poslať poštou alebo priniesť osobne.
Web: www.vzpd.sk .
Apollo
osobne. Web: www.apollo.sk
Sidéria
osobne. Web: www.sideria.sk
Bezplatné telefónne linky
Dôvera
volať v pracovnom čase - Bratislava - 0800 123 334, Nitra - 0800 133 334, Zvolen - 0800 144 334, Košice - 0800 155 334, zákaznícky servis - cena ako za miestny hovor 0850 111 729 - 7, volať je možné 24 hodín denne.
Apollo
0800 120 004 v pracovnom čase.
Sidéria
0800 150 150 volať je možné každý deň 24 hodín denne.
Čo treba zvážiť pri výbere poisťovne
* Dĺžku čakania na vyšetrenia a zákroky, ktoré poisťovňa finančne limituje (výmena endoprotéz, úhrada preventívnych prehliadok u zubára, vyšetrenie mamografom) - informácie u manažmentov zdravotníckych zariadení.
* Rýchlosť komunikácie s klientom, kvalitu poradenstva, možnosť poradiť sa telefonicky, mailom, prípadne faxom, možnosť bezplatného telefonovania do poradne - informácie na webe poisťovne alebo v pobočke.
* Počet zazmluvnených lekárov v regióne, kde poistenec býva - informácie na webe poisťovne alebo v pobočke.
* Ako poisťovňa vedie účet poistenca - informácie na webe alebo v pobočke.
* Aké iné výhody poskytuje poistencom - napríklad, úhrada očkovacích vakcín proti chrípke, zľavy pri pobytoch v kúpeľoch atď., informácie na webe poisťovne.