Na obnovu rušňov a nákladných vagónov plánuje firma tento rok vynaložiť 978 miliónov korún. V nasledujúcich rokoch až do roku 2010 si obnova parku vyžiada približne 6,2 miliardy korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
BRATISLAVA - Peniaze, ktoré získa ministerstvo financií z privatizácie nákladnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, by mali smerovať na oddlženie osobnej dopravy. Včera to povedal minister dopravy Pavol Prokopovič.
Ministerstvo si sľubuje získať z úspešnej privatizácie Carga 15 až 20 miliárd korún, čím by výnos pokryl všetky terajšie dlhy železničných spoločností. Analytici pokladajú uvedený spôsob záväzkov štátu za jeden zo šťastnejších.
Podľa ministra dopravy sa dnes dlh železničných spoločností pohybuje medzi 15 až 17 miliardami. "Pred tromi rokmi, keď sme začínali problém železníc riešiť, mali železničné podniky dohromady dlhy 49 miliárd. Nikto im nechcel poskytnúť úver bez štátnej garancie," povedal Prokopovič. Z tohto dôvodu by chcelo ministerstvo dať peniaze z privatizácie Carga na oddlženie a zmazanie starých dlhov. "Tým by boli spoločnosti pre peňažné ústavy čisté a mohli by čerpať úvery," dodal Prokopovič.
Tento spôsob oddlženia železničných spoločností považujú za výhodný aj ekonómovia. Podľa analytika Tatra banky Róberta Pregu je návrh v súlade s novelou zákona, podľa ktorej majú smerovať výnosy z privatizácie na dôchodkovú reformu a štátny dlh. "Bude to asi jedno z lepších riešení. Železničné spoločnosti nebudú schopné splatiť svoje dlhy samy a štát sa za nich zaručil," povedal Prega.
"Peniaze z privatizácie nie je vhodné použiť na spotrebné výdavky," myslí si analytička Slovenskej sporiteľne Mária Féherová. "Pokiaľ ich štát minie na zníženie štátneho dlhu, nebude to najhoršie," dodala Féherová.
Vstup strategického partnera do Carga zdôvodňuje štát aj neschopnosťou realizovať investičné zámery, ktoré by udržali firmu schopnú konkurovať na liberalizovanom trhu. Na obnovu rušňov a nákladných vagónov plánuje firma tento rok vynaložiť 978 miliónov korún. V nasledujúcich rokoch až do roku 2010 si obnova parku vyžiada približne 6,2 miliardy korún.
"Ak sa nám privatizácia nepodarí, existuje veľmi reálna možnosť, že sa nepodarí vôbec. Môže sa stať, že štátu ostane podnik so starými vagónmi, ktorý nebude schopný konkurovať, pretože štát momentálne nemá zdroje na investície," povedal Prokopovič.
Štát by chcel predať nákladnú spoločnosť Cargo do konca roka. Predbežné ponuky na kúpu akcií predložilo štrnásť záujemcov. Výberová komisia v spolupráci s privatizačným poradcom z nich vybrala osem najlepších. Títo vstúpili do záverečnej fázy, ktorou je hĺbkový audit.