Režisér Ang Lee s trofejou za najlepší film. FOTO - TASR/AFP
Porazil tak do poslednej chvíle všetkými favorizovanú súťažnú snímku herca, scenáristu a režiséra Georgea Clooneyho Good Night and Good Luck. Clooneymu sa však napokon ušla cena za scenár a hercovi z jeho filmu Davidovi Strathaimovi ocenenie za herecký výkon.
Na svoje si prišli i organizátori, ktorí medzi dvadsať súťažných filmov zaradili šesť talianskych filmov či snímok s talianskou koprodukčnou účasťou. Keď porota ocenila Volpiho pohárom herecký výkon Talianky Giovanny Mezzogiornovej vo filme La bestia nel cuore, musela vymyslieť kurióznu Osobitnú cenu za celoživotné dielo, aby mohla oceniť skvelý výkon Francúzky Isabelle Huppertovej v dráme Patrice Chéreaua Gabrielle. Zvláštna cena sa ušla aj filmárovi s talianskymi koreňmi Abelovi Ferrarovi za snímku Maria, kde Juliette Binoche hrá herečku, ktorá podľahne sile stvárňovanej Márie Magdalény a odmietne sa po skončení nakrúcania filmu o Ježišovi vrátiť z Palestíny domov.
Tento rok teda benátsky festival nevyzdvihol žiadne čínske, iránske či ruské dielo, ako býva zvykom. Film Alexandra Germana mladšieho o začiatkoch futbalu v Rusku síce publikum ocenilo uznanlivým potleskom, na cenu to však nestačilo. Bez uznania poroty z benátskeho Lida odišli aj takí majstri ako Terry Gilliam (Bratia Grimmovci), John Madden (Proof so skvelými výkonmi Anthonyho Hopkinsa a Gwyneth Paltrowovej), John Turturro (naivný muzikál Romance & Cigarettes s Jamesom Gandolfinim, Susan Sarandonovou, Kate Winsletovou, Steve Buscemim a Christopherom Walkenom) či Krzysztof Zanussi (Persona non grata).
V súťažnej prehliadke Horizonty zvíťazila celovečerná experimentálna osobná výpoveď amerického filmára poľského pôvodu Lecha Kowalského, poskladaná na spôsob kaleidoskopu z najrôznejších amatérskych, poloprofesionálnych i rodinných záberov. Oproti dráme matky, odvlečenej počas vojny Rusmi na Sibír, Kowalski stavia prázdnotu a tuposť (aj) svojho vlastného života v americkom sne.
Verdikty porôt benátskeho festivalu možno považovať za vzácne diplomatické a korektné nielen politicky, ale aj umelecky. Kvality ocenených filmov sú totiž zrejmé a nespochybniteľné, hoci medzi víťaznými filmami nie je jediný, ktorý by mohol dúfať v úspech v širších diváckych vrstvách v celosvetovom meradle.
"Ak mi projekt nenaháňa strach a nie je nejednoznačný, nezaujíma ma. Keď sme sa po Tigrovi a drakovi rozhodovali, čo ďalej, priniesol mi producent zaujímavú poviedku. Keď som ju dočítal, mal som v očiach slzy - a bolo rozhodnuté."
Ang Lee
"Na Nový rok 2004 mi Patrice Chéreau poslal SMS s blahoželaním. Písal, že pre mňa píše rolu v adaptácii poviedky Josepha Conrada Návrat. Krajší začiatok roka som si nemohla želať. Krátko predtým sme spolu hrali v Čase vlka Michaela Hanekeho a už vtedy sme sa bavili o tom, že by bolo zaujímavé nakrúcať spolu."
Isabelle Huppertová
"Najskôr to mal byť príbeh novinára, ktorý robí rozhovor o Kristovi. Potom ma zaujal súkromný život osobností televíznej obrazovky. Napokon som sa inšpiroval prácou hercov, tým, ako ich ovplyvňujú roly, ktoré hrajú, ako sa vyrovnávajú s dokončením nakrúcania. A potom vždy som túžil nakrútiť film o Márii Magdaléne."
Abel Ferrara
"Pred nakrúcaním som čítala Cristininu knihu, podľa ktorej film vznikal, ale potom som sa úplne nechala viesť Cristinou, lebo som jej ako režisérke úplne dôverovala. Mala presné predstavy o hereckej práci žiadny naturalizmus, žiadny minimalizmus, teda pravý opak toho, čo zvyčajne vídame v talianskych filmoch."
Giovanna Mezzogiornová
Autor: MILOŠ ŠČEPKA, Lido di Venezia - Bratislava