S návrhom prišiel po tom, čo minister financií Ivan Mikloš odmietol znížiť spotrebnú daň z benzínu. Kaník chce už v septembri v parlamente presadiť zvýšenie príspevku na bývanie pre ľudí v núdzi o 230 korún a zvýšenie príspevku na prevádzku auta pre zdravotne postihnutých o 200 korún. Od budúceho roku chce tiež zaviesť 2000-korunový príspevok pre nezamestnaných na dochádzku za prácou.
Kaník vyhlásil, že ministerstvo predkladá návrhy, ktorých cieľom je "zmierniť dosahy" zvyšovanie cien pohonných látok a plynu na životnú úroveň občanov.
"Ideálne by bolo, keby sa dávky zvyšovali systémovo, aby to nevzbudzovalo dojem, že je začiatok predvolebnej kampane," hovorí Martin Chren z Nadácie F. A. Hayeka.
Za systémové by považoval pravidelné zvyšovanie dávok vyplývajúce zo zákona - podľa rastu miezd, inflácie či životného minima. Návrh ministerstva však nie je viazaný na takéto ukazovatele a zvýšenie dávok závisí od rozhodnutia ministerstva.
Pred nástupom Kaníka závisel príspevok na prevádzku vozidla od výšky životného minima, Kaník túto väzbu zrušil. Kompenzácie ministerstvo určilo pevnou sumou. Za predchádzajúcich podmienok by dnes postihnutí dostávali na auto 946 korún, teda o 46 korún viac, ako dostanú, keď im Kaník pre drahý benzín pridá.
Šéf agentúry MVK Pavol Haulík si nemyslí, že z Kaníkovej strany ide o predvolebný krok a vníma to skôr ako "nevyhnutnosť", lebo sociálne slabé skupiny nemajú šancu veľké cenové pohyby zvládať. Za predvolebný ťah by považoval zníženie spotrebných daní.
Chren naopak hovorí, že vysoké ceny pohonných látok by sa určite mali riešiť zníženým spotrebných daní, na čo je "na Slovensku priestor". Až 60 percent z ceny pohonných látok totiž ide štátu, navyše, dane sú podľa neho vyššie, ako žiada Európska únia. Slovensko s povesťou daňového reformátora by s návrhom na zníženie spotrebných daní malo podľa Chrena prísť ako prvá krajina v únii.