Aj keď reálna cena ropy je po zohľadnení inflácie zatiaľ stále nižšia ako počas ropnej krízy koncom 70. rokov, nominálne dosahuje historické maximá.
Nákupná cena ropy priamo vstupuje do cenotvorby pohonných látok. Nafta od začiatku roka zdražela asi o šesť korún. To spôsobuje zvýšené náklady mnohým podnikateľom a organizáciám. Zvýšenie cien ropy tak v konečnom dôsledku môžu zaplatiť spotrebitelia v potravinách, drogérii, reštaurácii či taxíku.
Preprava zdražie
Súčasťou predajnej ceny v obchodoch sú náklady za prepravu tovaru. "Situácia je neúnosná. Náklady sa reálne zvyšujú a prepravcovia by si ich mali premietnuť do cien," povedal generálny tajomník združenia prepravcov Česmad Roman Kment.
Zdraženie nevylučujú ani autobusoví prepravcovia. "Zmeny cien v mestskej a prímestskej doprave musíme prerokovať s orgánmi samosprávy, zatiaľ takéto rokovania neprebiehajú. Dúfame, že ceny pohonných látok budú znova klesať," hovorí šéf najväčšej slovenskej autobusovej dopravnej spoločnosti SAD Banská Bystrica Igor Korniet. V diaľkovej doprave sú ceny tvorené výhradne komerčne. Korniet podotkol, že ekonómovia spoločnosti sa už zaoberajú vplyvmi rastu cien ropy a zvažujú úpravu cestovného.
Lístky zatiaľ po starom
Ceny lístkov na mestskú dopravu zatiaľ neplánujú zvyšovať v Bratislave ani v Košiciach. "Všetky úpravy musíme mať schválené. Do výšky inflácie dozornou radou, väčšie zvýšenie musia odsúhlasiť mestskí poslanci. Zatiaľ sa k takémuto kroku nepristúpilo," vysvetľuje riaditeľ dopravného podniku Ján Zachar. Podľa jeho slov im zatiaľ dodávateľ ceny nafty enormne nezdvihol. Či, kedy a za akých okolností budú lístky zdražovať, zatiaľ odhadovať nechcel. Jedným z riešení, ako obísť vysoké ceny nafty, je pre bratislavských dopravákov plynofikácia. Pohon na zemný plyn má v súčasnosti asi štvrtina všetkých vozidiel hromadnej dopravy, do konca roka chcú v areáli dopravného podniku postaviť vlastnú plničku pre tristo autobusov.
Košičania sa na zdraženie môžu pripraviť začiatkom budúceho roka. Teraz pripravujú na dopravnom podniku analýzy, po novom by sa už nemali cvikať jednorazové lístky, ale časové, podobne ako v Bratislave či Prešove. "Ceny ropy nám zvyšujú náklady. Naše zisky budú tento rok nižšie. Budeme musieť hľadať všetky dostupné rezervy," skonštatoval ekonomický riaditeľ Michal Tkáč.