FOTO |
BRATISLAVA - Poľská vláda reagovala na prudké zdraženie pohonných látok znížením spotrebných daní. Daň má byť od 15. septembra až do konca roka znížená o štvrť zlotého, čiže zhruba 2,40 koruny na liter. Ďalšie krajiny regiónu vrátane Slovenska nemienia tento krok nasledovať.
"Túto iniciatívu poľskej strany považujeme za súčasť predvolebného boja," povedal slovenský minister financií Ivan Mikloš. Poliaci si budú voliť nový parlament 25. septembra.
"Veríme, že týmto krokom zabránime spomaleniu ekonomického rastu a podporíme ekonomiku v druhej polovici roka," zdôvodnil svoje rozhodnutie poľský šéf rezortu financií Miroslaw Gronicki. Jeho český kolega Bohuslav Sobotka včera povedal, že sa neobáva negatívneho dosahu drahého benzínu na ekonomiku. V Česku benzín za posledný víkend zdražel v prepočte o štyri slovenské koruny. U nás za sedem dní stúpli ceny zhruba o korunu.
Obavy o negatívny vplyv cien pohonných látok na ekonomiku nie sú ani na Slovensku. "Drahší benzín a naftu určite uvidíme na výške inflácie. Premietnutie týchto cien do cien iných komodít, napríklad potravín, by však chcelo výraznejšie a dlhodobejšie pôsobenie drahých pohonných látok," povedala analytička Slovenskej sporiteľne Mária Fehérová.
Znižovanie daní v Poľsku označila za predvolebný populizmus. Rovnako ako jej kolega Robert Prega z Tatra banky si myslí, že daňový systém by mal byť čo najstabilnejší. "Daňové sadzby by sa nemali prispôsobovať výkyvom na svetových trhoch, zvlášť keď ide o reakciu na komodity, ktorých ceny sú pomerne volatilné," povedala.
Liberálny ekonóm Martin Chren, šéf Nadácie F. A. Hayeka, to vidí inak. "Som za to, aby si štát trochu pritiahol opasok a prestal na každom litri benzínu, ktorý dnes tankujeme, zarábať takmer 25 korún na daniach," povedal. "Znižovanie daní by malo vždy byť systémovým prvkom pravicovej politiky, ku ktorej sa hlásite," odkazuje Miklošovi.
Rezort financií však pripomína, že aj keď benzín prekročil psychologickú hranicu 40 korún za liter, pri zohľadnení kúpnej sily býval už aj drahší. Ľudia v roku 2000 si mohli dovoliť z priemernej, ako aj z minimálnej mzdy menej benzínu a nafty ako teraz. Navyše, autá sa stali úspornejšími.
Z prepočtov SME tiež vyplýva, že súčasný rast cien nie je zďaleka najväčším cenovým šokom. Ako pri benzíne, tak aj pri nafte sa len za posledného pol roka udiali na Slovensku aj výraznejšie cenové skoky. Jeden prišiel napríklad začiatkom apríla, ďalší začiatkom júna.