Vyše štyristo mŕtvych pasažierov za jeden mesiac. Po tragických nehodách v Peru, Venezuele, Grécku, Tunisku a naposledy v Indonézii ľudia prestávajú veriť, že letecká doprava je stále bezpečná. August je najtragickejším mesiacom v leteckej doprave za posledné tri roky, a tak diskusia nabrala na obrátkach.
Po katastrofe cyperského lietadla pri Aténach sa Európska únia prebrala a začala opätovne premýšľať o zavedení spoločnej čiernej listiny nespoľahlivých aerolínií.
Ak by napríklad 148 francúzskych turistov minulý rok v januári vedelo, že egyptská Flash Airlines je vo Švajčarsku zakázaná, na palubu jej lietadla by si možno mnohí nesadli a nezahynuli po páde do Červeného mora.
Francúzko a Belgicko preto odmietli čakať na európsku dohodu a pridali sa k Veľkej Británii a Švajčiarsku, ktoré majú zoznam už dlhší čas. Na ich čerstvých zoznamoch sú spoločnosti, ktoré predstavujú najväčšie riziko. Lietadlá nie sú v dostatočnom technickom stave, prípadne na prevádzke šetria viac, ako je pri lietaní bezpečné. Ide najmä o spoločnosti z exotickejších krajín Afriky a Ázie. Na francúzskom zozname sa však objavila aj ukrajinská nízkorozpočtová South Airlines.
Slovensko podobnú čiernu listinu nemá a ani ju neplánuje zostaviť. "Ak sa to nedohodne v Rade ministrov, je to v neďohladne," povedal SME hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška. Bratislava si podľa jeho slov radšej počká na Brusel a nebude vyvíjať žiadnu iniciatívu. Dohoda je zatiaľ neistá - Taliani sú proti a presadzujú ešte tvrdšie riešenie: takzvaný biely zoznam s bezpečnými spoločnosťami.
Aj keby sa euroúradníci nakoniec dohodli, zoznam katastrofám nezabráni. Indonézska spoločnosť Mandala Airlines so slušnou tradíciou na fracúzskom či belgickom zozname nebola a jej lietadlo napriek tomu včera havarovalo. Stále lieta množstvo lietadiel, ktoré nie sú úplne bezpečné a nie sú na zoznamoch.
Nedávna havária Air France v Toronte navyše ukázala, že nehody hrozia aj najväčším leteckým spoločnostiam. "Nešťastia sa stávajú aj najlepším aerolinkám na svete. Čím väčšia spoločnosť, tým skôr sa jej môže prihodiť nehoda," povedal britský bezpečnostný poradca John Treevett pre Swissinfo. "A nemusí to znamenať, že s dopravcom nie je niečo v poriadku," dodáva.
Podľa neho však predsa len existuje niekoľko rád, ako zminimalizovať riziko. "Vyhnúť sa letom, ktoré majú viac pristátí a vzletov - pri nich sa stáva 90 percent nehôd. Dať prednosť kvalitným a otestovaným spoločnostiam. A dať si pozor na staré lietadlá." ( rek)