Dnes už neplatí, že ak máte problém so školou, treba sa sťažovať na ministerstve školstva. To už školy iba metodicky riadi, nepatria mu však a sťažnosti na školy nevybavuje.
Prvou inštanciou, na ktorú by ste sa mali obrátiť, je riaditeľ školy. Ak ten so sťažnosťou nič neurobí, alebo sa chcete sťažovať priamo na neho, treba sťažnosť podať zriaďovateľovi školy.
V prípade cirkevnej školy je to príslušná cirkev, v prípade verejnej školy obec alebo mesto. Ak ide o súkromnú školu, treba sa sťažovať jej zakladateľovi. Stredné školy zase patria pod vyššie územné celky, a špeciálne školy pod krajské školské úrady - pri nespokojnosti s vybavením sťažnosti u riaditeľa školy sa treba obrátiť na ne.
Ak ide o problémy okolo výchovy a vzdelávania, môžete sa tiež obrátiť na niektoré z krajských inšpekčných centier - to sťažnosti urýchlene prešetrí.
Pri činoch, pri ktorých je podozrenie z trestného činu (ublíženie na zdraví, týranie zverenej osoby, šikanovanie), sa môžete obrátiť rovno na políciu a podať trestné oznámenie.
A ešte jedna rada: sťažnosť píšte konkrétne, zrozumiteľne a čo najjednoduchšie. Zdĺhavé vysvetľovanie nepodložené faktami a dôkazmi vyšetrovanie sťažuje.
To, že často nevieme, kde a ako sťažovať, zaregistrovalo už aj ministerstvo školstva. V pedagogicko-organizačných pokynoch na tento rok preto učiteľom a riaditeľom škôl odporučilo, aby sa dôkladne oboznámili so zákonom o sťažnostiach a aby "venovali náležitú pozornosť oprávneným pripomienkam rodičov i žiakov, a tak predchádzali vzniku konfliktov a podávaniu sťažností".
Ministerstvo odporúča, aby školy venovali pozornosť aj ústnym sťažnostiam rodičov, a všetky sťažnosti, na ktorých vybavenie je riaditeľ školy kompetentný, vybavili v súlade so zákonom.